Ένας μετράει για μένα όσο χιλιάδες, αν είναι άριστος. | Ηράκλειτος

Ιωάννινα, Σεπτέμβριος 2018

Αξιοσημείωτα από το βιβλίο «Ηράκλειτος: Περί ανθρώπου» του Παπάδη Ι. Δημ.

– Αν και ο λόγος τούτος εδώ υπάρχει πάντοτε, οι άνθρωποι ποτέ δεν τον καταλαβαίνουν ούτε πριν ακούσουν γι’ αυτόν ούτε αφού ακούσουν’ διότι, αν και όλα γίνονται σύμφωνα με τούτον το λόγο, μοιάζουν με άπραγους (αδαείς), παρόλο που αποκτούν πείρα τέτοιων λόγων και πράξεων σαν αυτά που εγώ εκθέτω αναλύοντας το κάθε τι σύμφωνα με τη φύση (το ιδιαίτερο είναι) του και εξηγώντας πώς είναι (την κατάστασή του)’ενώ οι άλλοι άνθρωποι δεν συνειδητοποιούν όσα κάνουν ξυπνητοί, όπως ακριβώς δεν έχουν συνείδηση όσων τους συμβαίνουν στον ύπνο.

– Γι’ αυτό πρέπει οι άνθρωποι να ακολουθούν το ξυνόν, δηλαδή το κοινόν, διότι ξυνός (είναι) ο κοινός. Όμως, αν και ο λόγος είναι κοινός, ζουν οι περισσότεροι σαν να έχουν δική τους φρόνηση.

Προσπαθούν να εξαγνιστούν (από το αίμα) μιαινόμενοι με άλλο αίμα, όπως αυτός που έχοντας πέσει στη λάσπη, προσπαθεί να ξεπλυθεί με λάσπη. Αυτόν θα τον έπαιρνε για τρελό, όποιος από τους ανθρώπους τον έβλεπε να κάνει κάτι τέτοιο. Και προσεύχονται σε τούτα εδώ τα αγάλματα, όπως θα έκανε κάποιος, αν προσπαθούσε να συνομιλήσει με τους ναούς, αγνοώντας τόσο τη φύση των θεών όσο και των ηρώων.

– (Ο Ηράκλειτος λέγει ότι) τα γαϊδούρια θα διάλεγαν τα άχυρα παρά το χρυσάφι.

– Αλλά και οι ψυχές αναδύονται ως (πύρινοι) ατμοί από τα υγρά.

Οι χοίροι χαίρονται περισσότερο το βούρκο παρά το καθαρό νερό.

Στα θεσπιζόμενα απ’ τους ανθρώπους μυστήρια μυούνται με ανίερο τροπο.

– Αν δεν ήταν ο Διόνυσος αυτός προς τιμήν του οποίου έκαναν την πομπή και τραγουδούσαν τραγούδι για τα αιδοία (γεννητικά όργανα), θα διέπρατταν την πιο αισχρή πράξη‘ όμως ο Άδης και ο Διόνυσος, προς τιμήν του οποίου παραληρούν και γιορτάζουν τα Λήναια, ταυτίζονται.

– Αν δεν ελπίζει κανείς το ανέλπιστο, δεν θα το βρει, διότι είναι ανεξερεύνητο και απροσπέλαστο.

Από τη στιγμη που γεννήθηκαν θέλουν να ζήσουν και (έτσι) να έχουν τη μοίρα του θανάτου [ή μάλλον να αναπαύονται] και αφήνουν πίσω τους παιδιά, ώστε να υπάρχουν (νέοι) θάνατοι.

Θάνατος είναι όσα βλέπουμε ξυπνητοί, ενώ όσα (βλέπουμε) κοιμισμένοι (είναι) ύπνος.

– Αυτοί που αναζητούν χρυσάφι, σκάβουν γη πολλή και όμως βρίσκουν λίγο.

Αυτούς που σκοτώνονται στον πόλεμο τους τιμούν και οι θεοι και οι άνθρωποι.

Ανώτερες μορφές θανάτου συνεπάγονται και ανώτερες αμοιβές.

– Ο άνθρωπος ανάβει για τον εαυτό του τη νύχτα ένα φως, όταν σβηστεί η όρασή του, ενώ όσο είναι στη ζωή αγγίζει το πεθαμένο, και στα ξυπνητά του αγγίζει το κοιμισμένο.

– Τους ανθρώπους τους περιμένουν, όταν πεθάνουν, όσα ούτε ελπίζουν ούτε φαντάζονται.

– Διότι και ο πιο σπουδαίος (σοφός) κατέχει και συντηρεί υποκειμενικές γνώσεις. Και εξάλλου η Δίκη θα συλλάβει εκείνους που χαλκεύουν μαρτυρούν ψεύδη.

– Διότι οι άριστοι προτιμούν ένα αντί για όλα τα άλλα, δηλαδή την αιώνια δόξα (εκ μέρους) των ανθρώπων, ενώ οι περισσότεροι άνθρωποι ικανοποιούνται, όπως ακριβώς τα ζώα.

Νόμος είναι επίσης να υπακούεις στη σκέψη και βούληση του ενός.

Οι μη συνετοί κι αν ακούσουν μοιάζουν με κουφούς’ η παροιμία τους καταμαρτυρεί ότι «και όταν είναι παρόντες είναι (ουσιαστικά) απόντες.

Για τις ψυχές είναι θάνατος να γίνουν νερό, για το νερό είναι θάνατος να γίνει γη’ από τη γη γίνεται το νερό και από το νερό η ψυχή·

– Πρέπει κανείς περισσότερο να προσπαθεί να σβήνει την αλαζονεία του παρά την πυρκαγιά.

Ο λαός πρέπει να υπερασπίζεται το νόμο, όπως ακριβώς τα τείχη (της πόλεως).

Τα όρια της ψυχής, αν αναζητήσεις, δεν θα τα βρεις, όποιο δρόμο (μέθοδο) και αν ακολουθήσεις, τόσο δυσπρόσιτη έννοια έχει.

Την υπεροψία την ονόμαζε (ο Ηράκλειτος) ιερή νόσο και έλεγε ότι η όραση ψεύδεται.

– Δεν πρέπει να συνδιασκεπτόμαστε απερίσκεπτα για τα πιο σπουδαία θέματα.

Ένας μετράει για μένα όσο χιλιάδες, αν είναι άριστος.

– Αφού ακούσετε όχι εμένα αλλά τον λόγον, είναι φρόνιμο να αναγνωρίσετε συμφωνώντας με τον λόγον ότι τα πάντα είναι ένα.

– Δεν κατανοούν πώς ένα πράγμα (ενν. τι) συμφωνεί με τον εαυτό του, αν και έχει μέσα του την αντίθεση· αντιθετική αρμονία σαν εκείνη ακριβώς του τόξου και της λύρας.

– Η ζωή του ανθρώπου είναι ένα παιδί που παίζει πεσσούς· η βασιλεία είναι του παιδιού.

– Όσα πράγματα μαθαίνουμε με την όραση και την ακοή, αυτά εγώ τα προτιμώ. Ή καλύτερα: Η μάθηση που γίνεται με βάση την όραση και την ακοή είναι για μένα προτιμότερη.

Αθάνατοι θνητοί, θνητοί αθάνατοι, εξακολουθούν να ζουν (οι ψυχές των πρώτων) και μετά το (φυσικό τους) θάνατο, ενώ (οι ψυχές των δεύτερων) αποθνήσκουν με τη λήξη της ζωής τους.

Δεν πρέπει να ενεργούμε και να μιλούμε σαν παιδιά των γονέων (μας), ήτοι με απλά λόγια: σύμφωνα με ό,τι παραλάβαμε

– Δεν πρέπει να ενεργούμε και να μιλούμε σαν να βρισκόμαστε σε κατάσταση ύπνου.

Τους κοιμώμενους, νομίζω, τους ονομάζει υπεύθυνους και συνυπεύθυνους γι’ αυτά που γίνονται στον κόσμο.

Για τις ψυχές είναι ευχαρίστηση ή θάνατος να γίνουν υγρές.

– Ο άνθρωπος δεν έχει ακριβή και βαθιά γνώση, ενώ ο θεός έχει.

Ο άνθρωπος σε σύγκριση με τον θεό είναι ανόητος, όπως ακριβώς, το παιδί σε σύγκριση με τον ώριμο άνθρωπο.

– Είναι δύσκολο να αντισταθεί κανείς στις επιθυμίες της καρδιάς (του)’ διότι ό,τι κι αν θέλει το αγοράζει με αντάλλαγμα την ίδια τη ζωη του.

– Αλλά τα περισσότερα από τα θεϊκά πράγματα, κατά τη γνώμη του Ηράκλειτου, υπερβαίνουν τη γνωσιακή δύναμη του ανθρώπου, επειδη δεν υπάρχουν τεκμήρια, αποδείξεις.

Οι βλάκες συνήθως εκπλήσσονται (θορυβούνται) με κάθε τι που ακούνε.

– Ο Ηράκλειτος λέγει ότι για τους ξυπνητούς υπάρχει ένας κοινός κόσμος, ενώ ο καθένας από τους κοιμώμενους ζει στο δικό του κόσμο.

– Είναι καλύτερα να κρύβει κανείς την αγνοιά(του).

Τα πτώματα είναι πιο άχρηστα και από την κοπριά.

Τα μάτια είναι ακριβέστεροι μάρτυρες από τα αυτιά.

Για το θεό είναι όλα ωραία και αγαθά και δίκαια, ενώ οι άνθρωποι θεωρούν άλλα άδικα και άλλα δίκαια.

– Για τους ανθρώπους δεν είναι το καλύτερο να γίνονται όσα θέλουν.

Η νόσος κάνει (αποδεικνύει) την υγεία ευχάριστη και χρήσιμη, η πείνα τον χορτασμό και η κόπωση την ανάπαυση.

– Κοινή είναι σε όλους η δυνατότητα να σκέφτονται ορθά.

– Είναι αρετή πολύ μεγάλη και σοφία να σκέπτονται σωστά, να λένε την αλήθεια και να ενεργουν συνειδητά σύμφωνα με τη φύση.

Όσοι θέλουν να ομιλούν με ορθοφροσύνη πρέπει να αντλούν δύναμη από αυτό που είναι σε όλους κοινό (κοινός λόγος), όπως ακριβώς η πολιτεία (αντλεί δύναμη) από τον νόμο, και πολύ περισσότερο. Διότι όλοι οι ανθρώπινοι νόμοι τρέφονται από έναν νόμο, τον θεϊκό. Διότι αυτός έχει όση δύναμη θέλει, επαρκεί για όλους (τους νόμους) και (πάλι η δύναμή του) πλεονάζει.

Η λογική δύναμη της ψυχής είναι αυξητική του εαυτού της.

Όλοι οι άνθρωποι έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν τον εαυτό τους και να σκέφτονται σωστά.

– Η ξηρή ψυχή είναι σοφότατη και άριστη.

Η μοίρα του ανθρώπου είναι ο χαρακτήρας (ο τρόπος ζωής)του.

– Μακάρι να μη σας λείψει ο πλούτος, Εφέσιοι, για να είναι δυνατόν να φανερώνεται η κακία σας.

by SearchingTheMeaningOfLife


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Tour the Globe 🌍

The world is a book, those who don't travel read only a page. Join us now in this online tour of the world

Blog Femme & Infos

Anita Blogue

SPIRITUEEL Boeddha

INFORMATIE OVER HET LEVEN EN DAT WAT EEN MENS SOMS NODIG HEEFT

Prethink

A BlogBrothers Site

P N C O

Mostly photography, with the occasional philosophical contemplation

Sobre Monstruos Reales y Humanos Invisibles

El rincón con mis relatos de ficción, humor y fantasía por Fer Alvarado

Adventure is out there

A love story that meets travel and nature

Read up

Take a break and just read

Secret Thoughts Within

Some thoughts need to come out

Αρέσει σε %d bloggers: