Η ερώτηση της Μαργαρίτας (Φάουστ)

photo by StavTsik

Η ερώτηση της Μαργαρίτας (Φάουστ)

-ποιός τολμάει να πει: «πιστεύω στο θεό»;
-ποιός τολμάει να πει: «δεν πιστεύω στο θεό»;
Έτσι αποκρίθηκε ο Φάουστ στην ερώτηση της Μαργαρίτας, όταν τον ρώτησε:
«πιστεύεις στο Θεό;» Glaubst du an Gott…
Η θέση αυτή ανθρώπινα συνιστάτη μόνη δυνατή απόκριση, που μπορεί να δοθεί στο ερώτημα. Είναι η απόκριση, σύμφωνα με τη Λογική Επιστήμη, που καταργώντας την αρχή της αντίφασης, δέχεται το τρίτο, καθώς αλληλοαναιρεί το πρώτο και το δεύτερο. Όπως έδειξε και στη Φυσική, εντελώς πρόσφατα, η αρχή της Αυτοπροσδιοριστίας στο tertium non datur, ο Φάουστ θ’απαντήσει tertium datur. Τρίτον δε χωρεί.
-Κάπου ανάμεσα Τρίτη με Τετάρτη πρέπει να παράπεσε η αληθινή σου μέρα,- που είπε κι ο Ελύτης, προτού γεράσει και τα χάσει.
Εάν είμαι άνθρωπος κατά την έννοια, ότι έχω συνείδηση των ορίων μου και επίγνωση του -πόσο βαθύ είναι το πρόβλημα του «¨οντος»,- δεν είναι δυνατόν να δώσω άλλη απόκριση στην ερώτηση της Μαργαρίτας.
Όταν στην ερώτηση αποκριθώ με ένα -ναι, πιστεύω στο θεό-, γίνομαι αυτοστιγμεί μωρός. Γιατί δέχομαι στενόκαρδα και στενόμυαλα κάτι που δεν το ξέρω σαν αληθινό. Καταντώ δογματικός. Και η Επιστήμη θα με πετάξει αυτόματα έξω από τα όριά της με την παρατήρηση -διότι λες ανοησίες-
Όταν στην ερώτηση αποκριθώ -όχι δεν πιστεύω στο θεό, γίνομαι αυτοστιγμεί μωρός. Γιατί δέχομαι στενόμυαλα και στενόκαρδα, κάτι που δεν το ξέρω σαν αληθινό. Καταντώ δογματικός Και η Επιστήμη θα με πετάξει αυτόματα έξω από τα όριά της, με την παρατήρηση -διότι λες ανοησίες-
Τί απομένει να αποκριθώ; Αυτό ακριβώς είναι το λεπτό σημείο, που γεννά την ανεξάντλητη γονιμότητα του προβλήματος. Το πνεύμα και το νεύμα του Γκαίτε είναι το εξής: Ό,τι σου μένει,και ό,τι σου δίνεται, είναι εκείνο το σημείο, το άπειρα ελάχιστο ανάμεσα στο -ναι- και στο -όχι-
να το ευρύνεις, να το πλατύνεις, να το βαθύνεις να το εκτείνεις. Να το μεταχειριστείς μ’έναν τέτοιο τρόπο απόπειρας και δοκιμασίας, βασανισμού και αγωνίας, ώστε από το απειροελάχιστο σημείο να δημιουργήσεις διάσταση και έκταση, διάρκεια, χώρο και χρόνο..Να πλάσεις δηλαδή, από το ανάμεσα στο -ναι και στο -όχι- ζωή, αλήθεια και ύπαρξη.
Είναι χρεία, το σημείον το ελάχιστο της αδυνατότητας και της ουτοπίας ανάμεσα στο -ναι- και στο -όχι-, να το κοιτάξουμε έτσι, ώστε να απορροφήσει όλη μας τη ζωήμας σε όλη μας τη ζωή. Τη βιοτική μας μέριμνα δηλαδή, την πνευματική ορμή, την υπαρκτή ετοιμότητα, την ηθική πράξη. Σ’ένα επίπεδο επισημάνσεων μυθικών , το πνεύμα και το νεύμα του Γκαίτε θα το μεταγλώτιζα ως εξής:
Είσαι μέσα στις Συμπληγάδες πέτρες της αναζήτησής σου, που ανοιγοκλείνουν ακατάπαυστα. Κάμε να μην σε συντρίψουν. Μαζί με τους Αργοναύτες.
Ανεβάζεις το βράχο της απορίας σου από τη βάση, στην κορφή και γκρεμίζεται ακατάπαυστα. Κάμε να μην παραιτηθείς. Μαζί με το Σίσυφο.
Δεμένος πιστάγκωνα σκύβεις στη λίμνη να πιείς, και κάτωθί σου το νερό υποχωρεί ακατάπαυστα. Κάμε να μην πεθάνεις από τη δίψα σου. Μαζί με τον Τάνταλο.
Και σ’ένα πλαίσιο καταλογισμού ευθυνών αναφορικά με την ατομική μας προαίρεση, στην ερώτηση της Μαργαρίτας η απόκριση του Φάουστ θα είχε να μας πει: Όποιος πιστεύει στο Θεό, έχει μέσα του έναν νεκρό θεό. Όποιος δεν πιστεύει στο θεό, έχει μέσα του έναν νεκρό άνθρωπο. Όποιος πιστεύει και δεν πιστεύει, έχει μέσα του ζωντανό το νόμο της Φύσης. Απλά, καταληπτά, και στα μέτρα των ανθρώπων ζεί το θαύμα του κόσμου!

Απόσπασμα από τη « Γκέμμα» του Δημήτρη Λιαντίνη

πηγή: https://www.o-klooun.com/

Advertisement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

926のblog

ハムスター🐹の癒やし・成長記録

TOMARI 〜健やかな日々〜

スローライフ 健やかな日々を送るために…

Par amour du divin

Restons debout et allons de bon coeur vers message de Jésus. Dieu est le seul capable de mener les humains vers leur vraie destination.

humble Theology

The humble theology of Dr. John Leonard for everyday walking with God

thankful

John 3:16, ~ Come unto Me, all ye that labour and are heavy laden, and I will give you rest. – Matthew 11:28♡︎

Flip Side - Word Up!

I will endeavor to present my take on any given subject by showing first a heads up, then the other side of the story! Sharing my two cents!

IJM Photography

Portraits of people and places

amiviku

Analyse own life

Αρέσει σε %d bloggers: