Είναι σαν τις οδηγίες ασφάλειας στα αεροπλάνα», εξηγεί. «Πρέπει να φορέσεις πρώτα εσύ τη μάσκα οξυγόνου πριν ξεκινήσεις να βοηθάς το παιδί σου. | John Gottman


Αξιοσημείωτα από το βιβλίο » Η συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών » του John Gottman

– Αυτή η αντιμετώπιση εμπίπτει στη διαδικασία της συναισθηματικής αγωγής, που οι συνεργάτες μου κι εγώ εντοπίσαμε όταν πραγματοποιούσαμε τις έρευνές μας για τις αλληλεπιδράσεις γονέων-παιδιών. Η διαδικασία αυτή ακολουθεί συνήθως πέντε στάδια. Οι γονείς:

1.Έχουν επίγνωση των συναισθημάτων του παιδιού τους.
2. Βλέπουν το συναίσθημα ως μια ευκαιρία για οικειότητα και διδασκαλία.
3. Ακούν προσεχτικά, δείχνουν ενσυναίσθηση και αναγνωρίζουν τα αρνητικά συναισθήματα του παιδιού.
4. Βοηθούν το παιδί να βρει λέξεις για να κατονομάσει τα συναισθήματά του.
5. Τέλος, θέτουν όρια και ταυτόχρονα εξετάζουν κάποιες στρατηγικές για την επίλυση του συγκεκριμένου προβλήματος.

– Η άρνηση των ίδιων των συναισθημάτων μας δεν είναι εύκολη υπόθεση, είναι όμως δυνατή. Μαθαίνουμε να βρίσκουμε διέξοδο στη διασκέδαση, στην ψυχαγωγία. Το φαγητό μερικές φορές βοηθά στην καταστολή των ανεπιθύμητων συναισθημάτων. Η τηλεόραση και τα βιντεοπαιχνίδια αποτελούν έναν ιδανικό τρόπο να αποσπάμε την προσοχή μας από τα προβλήματα.

– Στην πλέον βασική της μορφή η ενσυναίσθηση είναι η ικανότητα να νιώθει κανείς τα συναισθήματα που βιώνει ένα άλλο άτομο. Ως ενσυναισθητκοί γονείς, όταν βλέπουμε τα παιδιά μας να κλαίνε, μπορούμε να φανταστούμε τον εαυτό μας στη θέση τους και να νιώσουμε τον πόνο τους. Και βλέποντας τα παιδιά μας να χτυπούν τα πόδια τους από θυμό, μπορούμε να νιώσουμε την απογοήτευση και την οργή τους.

«Είναι σαν τις οδηγίες ασφάλειας στα αεροπλάνα», εξηγεί. «Πρέπει να φορέσεις πρώτα εσύ τη μάσκα οξυγόνου πριν ξεκινήσεις να βοηθάς το παιδί σου».

– Να έχετε πάντα κατά νου ότι, γενικά, τα παιδιά «διψούν» για ζεστασιά και οικειότητα με τους γονείς τους. Έχουν λοιπόν κάθε συμφέρον να «γιατρέψουν» τη σχέση. Δίνουν στους γονείς τους πολλές δεύτερες ευκαιρίες. Να θυμάστε επίσης πάντα ότι η συγγνώμη είναι ένας δρόμος διπλής κατεύθυνσης. Και ότι είναι πιο αποτελεσματική σε οικογένειες στις οποίες τα μεν παιδιά μπορούν να είναι κακοδιάθετα, οι δε γονείς είναι ικανοί να συγχωρούν ανοικτά τα παιδιά τους.

– Λέγεται ότι στην κινεζική γραφή το ιδεόγραμμα που αναπαριστά την «ευκαιρία» περικλείεται στο ιδεόγραμμα που αναπαριστά την «κρίση». Πουθενά αλλού αυτές οι δυο έννοιες δεν βρίσκονται τόσο κοντά όσο στο ρόλο των γονέων.

Το παιδί μαθαίνει ότι είστε σύμμαχός του, οπότε και οι δυο σχεδιάζετε πλέον απο κοινού πώς θα ενεργήσετε. Έτσι αν προκύψει μια μεγάλη κρίση, είστε έτοιμοι να την αντιμετωπίσετε μαζί.

– Τα αποτελέσματα του «ξύλου» έχουν και μακροχρόνιες επιδράσεις. Μια έρευνα έδειξε ότι, ανάλογα με την αυστηρότητα που υφίστανται, τα παιδιά που γνωρίζουν τον ξυλοδαρμό γίνονται περισσότερο επιθετικά. Ως έφηβοι είναι πιο πιθανό να χτυπήσουν τους γονείς τους. Ως ενήλικες έχουν περισσότερες πιθανότητες να γίνουν βίαιοι αλλά και να ανεχθούν τη βία στις σχέσεις τους. Τέλος, τα άτομα που ως παιδιά δέχονταν σωματικές τιμωρίες είναι λιγότερο πιθανό να φροντίσουν τους γονείς τους όταν αυτοί γεράσουν.

– Οι μέθοδοι θέσπισης ορίων που επιτρέπουν στα παιδιά να διατηρούν την αίσθηση αξιοπρέπειας, αυτοεκτίμησης και ισχύος τους επιτυγχάνουν καλύτερα αποτελέσματα. Όταν τα παιδιά έρχονται αντιμέτωπα με συγκεκριμένους κονόνες τους οποίους κατανοούν και, ταυτόχρονα, όταν έχουν μια αίσθηση ελέγχου της ζωής τους, είναι λιγότερο πιθανό να συμπεριφερθούν άσχημα. ‘Οταν μαθαίνουν να χειρίζονται τα αρνητικά τους συναισθήματα, η θέσπιση ορίων και η επιβολή πειθαρχίας από τους γονείς γίνονται όλο και λιγότερο αναγκαίες. Και όταν η μαμά και ο μπαμπάς είναι δίκαιοι και αξιόπιστοι σύμμαχοι, τα παιδιά είναι περισσότερο δεκτικά στην από κοινού επίλυση των προβλημάτων.

– Η ζωή των παιδιών βελτιώνεται από έναν πατέρα που είναι συναισθηματικά παρών, αξιόπιστος και ικανός να προσφέρει σια παιδιά του ανακούφιση σε περιόδους αναστάτωσης. Με το ίδιο σκεπτικό, τα παιδιά θα πληγωθούν από έναν πατέρα ο οποίος τα κακοποιεί, τα επικρινει συνεχώς, τα εξευτελίζει ή τα αντιμετοπίζει με συναισθηματική ψυχρότητα.

– Σας προτρέπω, λοιπόν, να συνεχίσετε να ενημερώνεστε για όσα συμβαίνουν στη ζωή του παιδιού σας. Δεχτείτε και αναγνωρίστε τις συναισθηματικές του εμπειρίες. Όταν αντιμετωπίσει κάποιο πρόβλημα, ακούστε με προσοχή και ενσυναίσθηση, χωρίς κρίσεις. Ενεργήστε ως σύμμαχος όταν το παιδί σας ζητήσει τη βοήθειά σας. Παρότι τα συγκεκριμένα βήματα φαίνονται απλά, είναι αυτά που συγκροτούν τα θεμέλια της συναισθηματικής στήριξης μεταξύ των γονέων και των παιδιών καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους.

by SearchingΤheMeaningOfLife


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Obbverse

A touch of whimsy. Why not?

Profusión Real Estate

Te mostramos tu hogar

Zeit der Reife

Meine Bilder, Gedanken und Emotionen

Natis Gartentraum

Alles rund um den Garten, Ausflüge und mehr

The daily addict

The daily life of an addict in recovery

In Pursuit of My First Love

Returning to the First Love

Daily Inspiration - Lisa's Thoughts

Living Your Life—God’s Word—Application Series

Min Vardag med allt vad det innebär...

Livet och allt som hör dit. #postkontusionelltsyndrom # #chrochet #palettblad #virka #sticka

Αρέσει σε %d bloggers: