«Δεν υπάρχει ενδοσκόπηση, δεν υπάρχει άλλη εμπειρία που να μας φέρνει σ’ επαφή με το ασυνείδητο όσο ο έρωτας.»~Aldo Carotenuto

Αξιοσημείωτα από το βιβλίο «Έρως και Πάθος Τα όρια της Αγάπης και του Πόνου» του Aldo Carotenuto

Θάνατος είναι η μοναξιά των ανθρώπων που αγαπήθηκαν,/ η καταχνιά που τους τυλίγει και που καμιά /τρυφερή λέξη δεν μπορεί να την διαπεράσει./ Θάνατος είναι ο πόνος και η απόγνωση/ μέσα στις ίδιες εκείνες λέξεις που ήταν η μέθη/ της ευτυχίας./ Θάνατος είναι τα δάκρυα που/ αναβλύζουν στο άκουσμα μιας / λέξης που σημαίνει αγάπη.(Joe Bousquet)

– Το να υπερπηδήσουμε το φράγμα του ανέκφραστου, να αποδώσουμε μορφή και σώμα στο άρρητο είναι ένα παράτολμο εγχείρημα «γεμάτο δέος» που μόνο οι ποιητές και οι καλλιτέχνες αποτολμούν.

-Μακάριο βλέπω, σαν Θεό/ κείνον που απέναντί σου στέκει κι από κοντά/ γεύεται τα λόγια τα γλυκά σου/ και το γλυκό /ερωτικό σου γέλιο. Στο στήθος η καρδιά μου/ σπαρταρά μόλις για μια στιγμή/σε αντικρίσω/ και χάνεται η λαλιά μου Θρύψαλα η γλώσσα μου, τα μέλη/ μου φωτιά,/ τα μάτια μου θολά, δεν βλέπω πια,/ και δεν ακούω, μου βουίζουνε τ’ αφτιά./ Κρύος ιδρώτας με περιλούει, σύγκορμη/ τρέμω, πρασινίζω/ πιότερο κι από χορτάρι,/ ο θάνατος θαρρώ με πλησιάζει. (Σαπφώ, 1972, σελ. 113)

– Αντικρίζοντας το αγαπημένο πρόσωπο,ο ερωτευμένος νιώθει ένα αίσθημα απίστευτης πληρότητας και συγχρόνως έχει την εντύπωση ότι ως εκείνη τη στιγμή ζούσε σε κστάσταση στέρησης. Η παρουσία του αγαπημένου προσώπου είναι πηγή ευεξίας που μοιάζει να έχει ανεξάντλητες δυνατότητες.

– Είναι σαν ένα πλήθος καινούριων εικόνων, αντιλήψεων συγκινήσεων να γεμίζει τις αισθητήριες οδούς ανοίγοντας μια άλλη διάσταση στην ψυχή. Όποιος δεν έζησε, έστω και για μα φορά, αυτή την εμπειρία, παραμένει αποκομμένος από τον κόσμο του πνεύματος και της σάρκας. Ο αγαπημένος γίνεται μια μορφή που ωθεί στην αναζήτηση μιας εσωτερικής μου αλήθειας.

– Ο Γάλλος συγγραφέας Μπουσκέ (1941, σελ. 80) συλλαμβάνει με μεγάλη οξυδέρκεια αυτή την αλήθεια όταν γράφει: «Κι εγώ δεν είμαι παρά η σκοτεινή πλευρά μιας ζωής στην οποία φως είναι η συνείδηση του ερωτά μου«.

Η ικανότητα να διατηρήσουμε ζωντανή μια εμπειρία αγάπης, εξαρτάται από την ικανότητα να μοιραστούμε με τον άλλο τον εσωτερικό πλούτο που πηγάζει από τη σχέση.

– Ο Μικελάντζελο γράφει σ’ ένα ποίημά του (1623, σελ. 268):
Ένας άντρας σε μια γυναίκα, ένας Θεός/ μέσα απ’ το στόμα της μιλά,/ κι εγώ για να την ακούσω, έγινα έτσι που ποτέ/ δεν θα ξαναείμαι ο ευτός μου /Έτσι είναι, αφού από κείνη αποχωρήστηκα, /έξω απ’ τον εαυτό μου, /αξιολύπητος είμαι/ όταν πάνω απ’ τον μάταιο πόθο /με σπρώχνει η θεσπέσια μορφή της,/ γιατί σ’ όλες τις άλλες ομορφιές θάνατο βλέπω./ Ω γυναίκα, που διά πυρός και υδάτων περνάτε,/ κάντε να μην ξαναγίνω αυτός που ήμουν.

Αν θέλουμε να ζήσουμε το ατελεύτητο της ψυχής, την υπέρβαση των ορίων της ύπαρξής μας, πρέπει να μπούμε στη διάσταση του έρωτα.

– Συχνά λέγεται ότι το μέγεθος της αντοχής μας σε τούτο τον κόσμο είναι ανάλογο προς την ικανότητα αυτονομίας μας, αλλά είναι σίγουρο οτι η βαθύτερη γνώση περνάει μέσα από αυτή την αναγνώριση της πηγής της χαράς μας στον άλλο.

– Το υποκείμενο αποσπάται από τη μοναξιά του για να ξαναέρθει σε επαφή με ζωογόνες πλευρές του εαυτού του, απωθημένες έως εκείνη τη στιγμή.

– Κι είναι επίσης γεγονός ότι αν οι ραβδοσκόποι χρειάζονταν τα άστρα για να κάνουν προγνώσεις, οι ναυτικοί από καταβολής κόσμου χρειάζονταν τα άστρα για να προσανατολίζονται. Κάτι παρόμοιο συμβαίνει στον έρωτα,όταν επιθυμούμε κάποιον. Χάνουμε τον προσανατολισμό μας, μας λείπουν τα εξωτερικά σημεία αναφοράς.

– Τι θα γινόταν η λογοτεχνία μας χωρίς τη μοιχεία; (De Rougemont, 1939, σελ. 87 και 60-61). Ψυχική δύναμη είναι η ικανότητα να πολεμούμε ό,τι αντιμάχεται την πορεία εξέλιξης και τη στιγμή που διακρίνοντας το εμπόδιο αισθανθούμε ότι έχουμε την ενέργεια να το εξουδετερώσουμε, τότε η ψυχή αποκτά συνείδηση του εαυτού της. ‘Όταν λοιπόν κάνω κάτι που δεν έπρεπε να κάνω, δεν ακολουθώ τον κεντρικό δρόμο, αλλά ανοίγω το προσωπικό μου μονοπάτι και τότε ακριβώς συνειδητοποιώ την ύπαρξή μου.

– Η παραίτησή μας από το μύθο, από τη συμβιωτική σχέση, σημαίνει ότι στην ερωτική σχέση αισθανόμαστε διαρκώς το χωρισμό από το αντικείμενο της αγάπης μας. Αυτό που αγαπούμε δεν θα γίνει ποτέ ολοκληρωτικά δικό μας.

Στην περίπτωση της σαγήνευσης όμως, το υποκείμενο χάνει την υποκειμενικότητα του να γίνει ένα αντικείμενο φάντασμα.

Γιατί στη σαγήνευση δεν υπάρχει κανείς, ο άλλος γίνεται το φως που φωτίζει τον κόσμο μου υπό την ώθηση των αναγκών μου.

-. Η άλλη όψη της προσωπικότητάς μας, εκείνη που βγαίνει στην επιφάνεια με τις μεγάλες κρίσεις, με την ψυχανάλυση, με τις σημαντικές εμπειρίες, εκδηλώνεται με τη σαγήνευση.

– Θα μπορούσαμε λοιπόν να πούμε ότι αυτή η πλάνη – πλάνη γιατί το πρόσωπο που μας σαγηνεύει δεν είναι όπως το βλέπουμε – προσφέρει μια ευκαιρία για γνώση και αλήθεια. Σ’ αυτή την εμπειρία δεν χωράνε ηθικές συζητήσεις, γιατί το κλειδί της ηθικής δεν ανοίγει καμιά πόρτα στο οικοδόμημα της ψυχολογίας.

– Αν δεν ονειρευόμαστε καθώς βιώνουμε την ερωτική διάσταση, η πραγματικότητά μας ως όντα που παίρνουν υποκειμενική θέση απέναντι στον άλλο δεν θα μπορέσει να βγει στην επιφάνεια, γιατί θα νομίζουμε για αληθινό και πραγματικό κάτι που δεν είναι.

Αυτά που έγραψα για μας είναι όλα ψέματα/ είναι η νοσταλγία μου/ που μεγάλωσε πάνω σε απλησίαστο κλωνάρι/ είναι η δίψα μου/ που βγήκε απ’ το πηγάδι των ονείρων μου/ είναι η εικόνα… ζωγραφισμένη πάνω σε ηλιαχτίδα /αυτά που έγραψα για μας είναι όλα αλήθεια/ είναι η χάρη σου/ καλάθι γεμάτο φρούτα που χύθηκαν στο γρασίδι/ είναι η απουσία σου/ σαν γίνομαι το τελευταίο φως/ στη μακρινή γωνιά του δρόμου/ είναι η ζήλια μου/ όταν τη νύχτα τρέχω/ ανάμεσα στα τρένα με δεμένα τα μάτια /είναι η ευτυχία μου / ποτάμι ηλιόλουστο που στο φράγμα εισβάλει/ αυτά που έγραψα για μας είναι όλα ψέματα/ αυτά που έγραψα για μας είναι όλα αλήθεια.(Hikmet,1933/1963 , σελ. 101)

– .. Στην πραγματικότητα, η λαγνεία δεν αντέχει σε κανένα επίπεδο μπροστά στις ψυχικές εντυπώσεις που, παρότι έχουν αφυπνιστεί από την παρουσία του αγαπημένου, μπορούν και εμπνέουν αληθινή έλξη και αληθινά συναισθήματα.

Μερικές φορές η ανοιχτή πληγή δεν μπορεί πλέον να κλείσει και ο φυσικός πόνος μπορεί να καταπραϋνθεί μόνο με την παρουσία του ανθρώπου που έχει ενεργοποιήσει τα ερωτηματικά.

Ο αγαπημένος ασκεί γοητεία στο βαθμό που αφήνεται να τον μαντέψουν, δεν μιλάει ή μιλάει αινιγματικά.

Δεν υπάρχει ενδοσκόπηση, δεν υπάρχει άλλη εμπειρία που να μας φέρνει σ’ επαφή με το ασυνείδητο όσο ο έρωτας.

Ως σώμα υπάρχουμε φυσικά από τη στιγμή της σύλληψής μας, αλλά γινόμαστε αληθινοί κυρίαρχοί του μόνο όταν συναντήσουμε αυτόν που θα το ποθήσει.

– Σ’ αυτήν την κατάσταση, όπου δυο άνθρωποι αλλάζουν, πλησιάζοντας όλο και περισσότερο ο ένας προς τον άλλο, αισθανόμαστε να μας διαποτίζει κάτι «καινούριο» και κάτι «παλιό». Το «καινούργιο» είναι η μεταμόρφωση που συντελείται και το «παλιό» είναι η ανάκτηση της υποκειμενικότητας στη σχέση, αυτή που έχτισε τον έρωτα και του έδωσε ποίηση.

– Ορισμένοι στίχοι από τον Φάουστ (Goethe, 1832, σελ.557) ίσως μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε καλύτερα αυτή την αίσθηση:»Ένας αναμμένος τρίποδας θα σου πει επιτέλους/πώς θ’ αγγίξεις τα βάθυ της πιο βαθιάς αβύσσου. / Στο φως του θα δεις τις Μητέρες./ Άλλες καθισμένες, άλλες ορθές, κι άλλες σε κίνηση/ ανάλογα με την περίσταση. Δημιουργία, μεταμόρφωση / αιώνιο παιχνίδι της αιώνιας αγκαλιάς. / Γύρω τους πλανιούνται εικόνες όλων των πλασμάτων: / εσένα δεν σε βλέπουν, βλέπουν μόνο σκιές. / Θάρρος λοιπόν, γιατί ο κίνδυνος είναι μεγάλος».

– Όποιες κι αν είναι οι καταβολές του φιλιού, όταν δεν νιώθουμε πια την επιθυμία να ενώσουμε τα χείλη μας με τα χείλη του ανθρώπου που αγαπούμε, τότε ο δεσμός που ενώνει τους δύο έχει ραγίσει.

Οι προδότες λοιπόν είναι τα κατ’ εξοχήν αμφίθυμα άτομα, το δράμα τους είναι να μη μπορούν να ζήσουν μέχρι τέλους μια και μοναδική σχέση, πιθανά γιατί εκείνη την ιστορική ή ψυχική στιγμή «δεν είναι άξιοι να…»

– Ο άνθρωπος που αναλώνεται στην επιθυμία να εξουσιάζει δεν είναι σε θέση να αφεθεί ολοκληρωτικά στον έρωτα, γιατί κάτι τέτοιο εκτός των άλλων, προϋποθέτει την προσήλωσή του σε κάτι που μπορεί ανά πάσα στιγμή να χαθεί.

– Ο Τσέζαρε Παβέζε, μετά τον δραματικό χωρισμό από τη γυναίκα που αγαπούσε με πάθος, έγραψε στο ημερολόγιό του: «Δεν πεθαίνουμε από έρωτα για μια γυναίκα. Πεθαίνουμε γιατί ο έρωτας, οποιοσδήποτε έρωτας, μας φανερώνει τη γύμνια μας, τη φτώχεια μας, την ανικανότητά μας, το τίποτε«‘(Pavese, 1952, σελ. 400).

– Σ’αυτήν την αιώνια αντιπαραβολή ανάμεσα στο απόλυτο και το τυχαίο, ανάμεσα στον ουρανό και τη Γη, ανάμεσα στο αιώνιο και το εφήμερο, βρίσκονται το δράμα και το μεγαλείο του ανθρώπινου πεπρωμένου.

– Ο Θορό (1854, σελ. 178) έλεγε: «Το βρίσκω υγιεινό να μένω μόνος τον περισσότερο καιρό. Η συντροφιά, ακόμη και η καλύτερη, προκαλεί αμέσως σκοτούρες και φθορές. Μ’ αρέσει να μένω μόνος. Δεν βρήκα ποτέ μου σύντροφο που να ήταν τόσο καλός σύντροφος της μοναξιάς.»

-Δεν υπήρξε κι ούτε θα υπάρξει ποτέ άνθρωπος «σαν εμάς», γιατί λοιπόν να πνίγουμε αυτή τη μοναδικότητά μας με γενικά κριτήρια και γενικές αξίες;

– Μόνο το ίδιο το άτομο ξέρει πόσο μεγάλη απόσταση χωρίζει τους κραδασμούς της ψυχής του, τη δημιουργική ένταση, από το προϊόν της δουλειάς του. Γι’αυτό ο Πλάτωνας (Έβδομη Επιστολή, 341 π.Χ.) είπε ότι στην πραγματικότητα η αλήθεια είναι πέραν πάσης περιγραφής. Η αληθινή διδασκαλία δεν περνάει μέσα από γραπτά…

– Πίσω από κάθε ηθικολόγο κρύβεται εν γένει ένα κίβδηλο και αρνητικό άτομο.

by SearchingTheMeaningOfLife


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

The world from my eyes

#I live to write!

Here Keto Keto!

Keto Recipes and Tips

Everything you learn

Latest books and Technology|Monthly reviews on movies and webseries|Podcasts |Web design|Tips on YouTube & etc...|I will Post on Monday , Thursday and Saturday 😊

AllAbout dot CF

tips , tricks , advices

PENSER study point

An online book of information, knowledge and news

vara din ziua de ieri

visez fluturi, sau un oraș în care am fost cândva, dar, cel mai mult, te visez pe tine

Northern Desert Photography

Living on the Edge of the Sagebrush Ocean

Painting with words

Everything that I want to paint with words 🎀

Αρέσει σε %d bloggers: