Πως φτιάχνουμε έναν εξαρτημένο άνθρωπο

c2c7d-gerig3

Της Χρυσούλας Κοκκινοπουλου , Σύμβουλου Ψυχικής υγείας , Σύμβουλου εξαρτήσεων

Το γοργών και χάριν έχει. Ξεκινήστε τη δουλειά από πολύ νωρίς. Ναι, σωστά καταλάβατε. Από την εγκυμοσύνη. Από τόσο νωρίς. Η επιστήμη, σήμερα, με την πληθώρα των ερευνητικών εργαλείων και μεθόδων της επιβεβαιώνει με πανηγυρικό και αδιαμφισβήτητο τρόπο το γεγονός ότι το έμβρυο, ενώ είναι ακόμη μέσα στην κοιλιά της μητέρας του, συμμετέχει στη ζωή. Αυτό έρχεται να συμφωνήσει με τις παρατηρήσεις των περισσότερων γυναικών αλλά και των συζύγων τους, κατά τη διάρκεια της κύησης.

Το άτομο φοβάται ή ανησυχεί για κάτι, π.χ ότι θα τον εγκαταλείψουν. Με έναν υποσυνείδητο μεν αλλά συγκεκριμένο και μεθοδικό τρόπο δε, λειτουργεί έτσι ώστε να προκαλέσει την τελική εγκατάλειψη. Σε δεύτερο επίπεδο, και με βάση τα όσα αναφέρουν οι πρόσφατες έρευνες για τη ζωή του εμβρύου, μπορούμε εύκολα να συνδέσουμε την αίσθηση του ”δεν ανήκω“ με το συναίσθημα της μητέρας ότι αυτό το έμβρυο δεν θα έπρεπε να βρίσκεται εκεί. Δεν ανήκε εκεί. Ήταν ένα λάθος Επίσης, η νευρικότητα του παιδιού μέσα στην κοιλιά συνδέεται με το άγχος και το φόβο της μητέρας.

Άρα, οι πρώτοι μήνες της ύπαρξης μας ως έμβρυα, όχι μόνο δεν είναι ασήμαντοι, αλλά φαίνεται ότι αποτελούν τη βάση για την υπόλοιπη ζωή μας. Πιθανότατα, οτιδήποτε μας συμβαίνει εκείνη την περίοδο να ξεχνιέται δύσκολα και μοιάζει να μας ακολουθεί για αρκετό καιρό. Έτσι, λοιπόν, και για να μην ξεχνιόμαστε, το γοργών και χάριν έχει! Η συνταγή είναι απλή. Την περισσότερη δουλειά όπως καταλαβαίνετε την κάνει η μητέρα. Το μόνο που χρειάζεται να κάνει είναι να αφήνει τον εαυτό της να ενδίδει στις χειρότερες διατροφικές επιλογές, να καπνίζει και να πίνει. Επίσης να ανησυχεί, να αγχώνετε, το μυαλό της να πηγαίνει πάντα στο κακό, και ενίοτε να χτυπάει, επικουρικά, καμιά καταθλιψούλα. Αν περισσεύει και καμιά κρίση πανικού, ακόμα καλύτερα. Όλα βοηθάνε, τίποτα δεν πάει χαμένο.

Όσο για τους εργατικούς πατεράδες που τα δίνουν όλα στη δουλειά και δεν περισσεύει χρόνος για το σπίτι, προκειμένου ν’ αντιμετωπιστούν οι στιγμιαίες κρίσεις συνείδησης, τύψεις για την έλλειψη συμμετοχής και συμπαράστασης κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης, πάσα προσφορά δεκτή. Όρεξη να υπάρχει. Βάλτε το χεράκι σας εκεί που δεν πρέπει, πάρτε θέση επί παντός επιστητού, ξέρετε ή δεν ξέρετε τι λέτε, δεν έχει σημασία. Είναι καλύτερα, βέβαια, να μην ξέρετε. Έτσι θα σπάσετε τα νεύρα της γυναίκας σας στα σίγουρα και η βοήθειά σας θα είναι, όπως είπαμε, πολύτιμη. Μη φοβάστε, δεν είναι δύσκολο

Αρκετά όμως για αυτήν την περίοδο. Πάμε παρακάτω γιατί η δουλειά μας μόλις άρχισε. Έχουμε ακόμα δρόμο. Στο άρθρο αυτό θα αναφέρω αρκετούς τρόπους που θα μας βοηθήσουν στο έργο μας, το οποίο, θυμίζω, ότι είναι πώς να ωθήσουμε τα παιδιά μας να αναπτύξουν εξαρτητικές προσωπικότητες.

Πάμε λοιπόν από την αρχή. Τί λέει ο Sigmund Freud από τη δική του ψυχαναλυτική σκοπιά για το θέμα μας;

Ήταν ο πρώτος που πίστευε ότι η σεξουαλική συμπεριφορά των ανθρώπων χρήζει επιστημονικής μελέτης και χώρισε την ψυχοσεξουαλική ανάπτυξη σε πέντε στάδια. Το πρώτο το ονόμασε Στοματικό στάδιο (Oral stage), ξεκινάει από την γέννηση μέχρι τους 18 μήνες περίπου. Εδώ η ευχαρίστηση έρχεται κυρίως από το στόμα, τον θηλασμό και την πιπίλα. Με αυτόν τον τρόπο το άτομο χαλαρώνει από την ένταση και τον εκνευρισμό.

Μάλιστα πίστευε ότι ο αλκοολισμός θεωρείται το αποτέλεσμα αυτής της δυναμικής και για αυτό ονομάζεται και στοματικός εθισμός από πολλούς ψυχαναλυτές. Ευχαριστούμε Sigmund, είναι μια χρήσιμη πληροφορία για μας. Όχι, λοιπόν, στον θηλασμό, όχι στην ευχαρίστηση και στη χαλάρωση από τόσο νωρίς. Μην κακομάθουμε τα παιδιά μας από τα πρώτα βήματά τους στην ζωή.

Στο δεύτερο στάδιο το πρωκτικό στάδιο (Anal stage). Από τους 18 μήνες έως 3 χρόνια περίπου. Εδώ το βρέφος για ένα μυστήριο λόγο θεωρεί τα κόπρανα του το σπουδαιότερο και πολυτιμότερο πράγμα. Ευχαριστείται με την κατακράτηση και εκκένωσή τους. Πιστεύεται ότι αν αυτοί που παρέχουν φροντίδα στο βρέφος το ντροπιάσουν για αυτή του την λειτουργία, επηρεάζουν με την αυτοεκτίμησή του. Η προσωπικότητα αυτού του ατόμου μελλοντικά θα χαρακτηρίζεται από ξεροκεφαλιά, επαναστατικότητα, και έντονη τάση να έχει τον έλεγχο. Για όσους δεν καταλαβαίνουν τι πρέπει να κάνουν σε αυτό το στάδιο, η συνταγή είναι απλή. Απλά ντροπιάστε το παιδί, κάνοντας αστειάκια με την μυρωδιά, το σχήμα και γενικά με ότι σας κατέβει για τα κακάκια του παιδιού. Είναι, επίσης, πολύ σημαντικό όταν έρθει η ώρα της εκπαίδευσης για την τουαλέτα, να του σπάτε τα νεύρα. Να το βάζετε με το ζόρι να τα κάνει μέχρι να σιχαθεί τον εαυτό του, εσάς, την τουαλέτα, το σύμπαν και ότι συνδέεται με αυτή την δουλειά.

Στο τρίτο στάδιο, το φαλλικό, από τα 3 έως τα 5 χρόνια της ζωής του το παιδί στρέφει την προσοχή του στα γεννητικά του όργανα σαν την πρωταρχική πηγή ευχαρίστησης. Τουλάχιστον αυτό πίστευε ο Sigmund.. Σε αυτό το στάδιο έχουμε την εμφάνιση του Οιδιπόδειου συμπλέγματος για τα αγοράκια και το αντίστοιχο της Ηλέκτρας για τα κοριτσάκια. Το αγόρι θέλει να εκθρονίσει τον πατέρα και να κατακτήσει τη μητέρα, ενώ το κορίτσι αντίστροφα, θέλει να βγάλει από τη μέση τη μητέρα προς χάριν του αγαπημένου της μπαμπάκα. Αθώα πράγματα τα οποία όμως, όπως πίστευε ο Φρόυντ, αν δεν τακτοποιηθούν αργότερα, δεν θα είναι τόσο χαριτωμένα και θα έχουν δυσμενείς επιπτώσεις στη δημιουργία υγειών σεξουαλικών σχέσεων. Εάν η χρήση των ουσιών συνδέεται με αυτήν την κατάσταση δεν ξέρω, αλλά υποψιάζομαι πως ναι, μιας και οι περισσότεροι εξαρτημένοι με τους οποίους έχω δουλέψει μέχρι σήμερα συνδέουν τη χρήση των ουσιών με τη δυσκολία να προσεγγίσουν ερωτικά το αντίθετο φύλο. Σχεδόν όλοι συνδέουν την χρήση με το κίνητρο της χαλάρωσης αλλά και των καλύτερων επιδόσεων.

Στην εφηβεία συναντάμε το στάδιο που ο Φρόυντ ονόμαζε γενετικό. Κάτω από ευνοϊκότερες συνθήκες τα παιδιά εγκαταλείπουν την επιθετική στάση απέναντι στο γονέα του ίδιου φύλου, που πηγάζει από τα πιο πάνω αναφερθέντα συμπλέγματα. Σταδιακά θα ταυτιστούν μαζί του, υιοθετώντας τις αξίες, τα πιστεύω, και τις συνήθειές του. Όμως προσοχή!! Αν, για παράδειγμα, οι γονείς πίνουν πολύ τότε τα παιδιά πιθανόν να υιοθετήσουν αυτήν την τάση για να αντιμετωπίζουν την ζωή. Το μήνυμα προς τα παιδιά είναι ότι αντιμετωπίζουμε τη ζωή και τα προβλήματά της πίνοντας. Μην ξεχνιόμαστε. Αυτός είναι ο πιο ασφαλής τρόπος για να δείξουμε το δρόμο στα παιδιά μας.

Το πρώτο ονομάζετε ΙD μεταφρασμένο στα Ελληνικά σαν Εκείνο. Αναφέρεται στα ένστικτα, στις ορμές, τάσεις και επιθυμίες που βρίσκονται όλα σε πρωτόγονη μορφή. Το Id είναι παρών από τη στιγμή που γεννιόμαστε και λειτουργεί με βάση την αρχή της άμεσης ικανοποίησης. Με λίγα λόγια θέλει άμεση και γρήγορη ικανοποίηση, κάτι που οι χρήστες των ουσιών καταλαβαίνουν απόλυτα, αφού αυτό είναι που τους ωθεί στη χρήση ξανά και ξανά. Σύμφωνα με τη θεωρία αυτή υψηλά επίπεδα έντασης στο άτομο ωθούν το Id να ζητά να ανακουφιστεί και να επαναφέρει το άτομο σε μια κατάσταση άνεσης. Η δουλειά του λοιπόν είναι να αποφύγει τον πόνο και να αυξήσει την ευχαρίστηση και γι’ αυτό το id θεωρείται το εγωιστικό κομμάτι της προσωπικότητας γιατί νοιάζεται μόνο για την ικανοποίησή του. Αυτό το κρατάμε στην άκρη γιατί είναι ο πιο δυνατός μας σύμμαχος στην προσπάθεια να φτιάξουμε εξαρτημένους ανθρώπους, μην ξεχνιόμαστε.

Με το επόμενο υποσύστημα το Ego, δηλαδή το Εγώ, θα δείτε πόσο απλά είναι τα πράγματα, γιατί εκεί, σε αντίθεση με το Id, μπορούμε να επέμβουμε να βάλουμε το χεράκι μας και να κάνουμε τη διαφορά. Το Εγώ λοιπόν αναδύεται από το id με σκοπό να ικανοποιήσει τις ανάγκες του. Λειτουργεί με την αρχή της πραγματικότητας το περίφημο “reality principle”. Πρέπει να απαντήσει στις πιέσεις του id για ανακούφιση, αλλά πρέπει να εξασφαλίσει την επιβίωση καθώς και την ασφάλεια του ατόμου.

Ελπιδοφόρα ταλαντούχοι φίλοι μου, είμαι σίγουρη ότι πολλοί από εσάς ήδη έχετε πιάσει το κόλπο, αλλά ας κάνουμε και μια ανακεφαλαίωση καλού κακού. Η τεχνική λοιπόν που θα βοηθήσει εδώ είναι απλή. Σε κάθε ευκαιρία που το παιδί μπορεί να χρησιμοποιήσει τη φαντασία και τα ταλέντα του για να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις που εμφανίζονται μπροστά του, εμείς θα προτάσσουμε τα στήθη μας, και δε θα το αφήνουμε να κάνει τίποτα. Θα του τα έχουμε όλα έτοιμα, θα σκεφτόμαστε εμείς για εκείνο, πχ. ντύσου θα κρυώσεις, όχι στα βαθιά, πρόσεχε εδώ, πρόσεχε εκεί, θα τρέχουμε συνέχεα από πίσω του, θα φροντίζουμε εμείς για τα μαθήματα του, τα ρούχα του, το αν φαγητό του και αλλα τέτοια χαριτωμένα. Λίγο αργότερα, όταν η δουλειά μας θα έχει αποδώσει καρπούς και θα έχουμε έναν άνθρωπο απόλυτα εξαρτημένο, για να τελειοποιήσουμε τη δουλειά μας ας του κάνουμε κριτική για το πόσο άχρηστος και χαραμοφάης είναι που τον ντύνουμε, τον ταΐζουμε, και είναι ανίκανος να φροντίσει τον εαυτό του. Έξοχα. Έτσι τον γεμίζουμε με ενοχές και ολοκληρώνουμε την δουλειά μας

Αναφορικά με το τρίτο υποσύστημα το Superego, δηλαδή το Υπερεγώ. Αυτό είναι το ηθικό κομμάτι της προσωπικότητας, που ονομάζουμε συνείδηση. Αυτό το στοιχείο το απασχολεί το σωστό και το λάθος και αναδύεται από ηθικές αξίες και κοινωνικά ταμπού. Αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας μέσω της διαδικασίας ανταμοιβής και τιμωρίας. Μια λειτουργία του είναι να καταστείλει τις τάσεις του id, ιδιαίτερα τις σεξουαλικές. Η δεύτερη είναι να πιέσει το Εγώ να αφήσει τους ρεαλιστικούς στόχους και να αναζητήσει τους ηθικούς, και μια τρίτη είναι να πιέσει το άτομο να αναζητήσει την τελειότητα. Με απλά λόγια και με απλές οδηγίες κάνουμε διαρκώς κριτική.

Ανακεφαλαίωση: Το Εκείνο θα θέλει ικανοποίηση. Εμείς θα βοηθήσουμε να αναπτυχθεί το ατροφικό Εγώ, οι ανάγκες του οργανισμού για ικανοποίηση δε θα καλύπτονται από το άτομο, και απλά θα περιμένουμε τις ουσίες για να ολοκληρωθεί το πάζλ. Τώρα αν μπορούμε να κάνουμε και κήρυγμα για τα ναρκωτικά και τους κινδύνους τους ακόμα καλύτερα, γιατί έτσι θα τους κινήσουμε και την περιέργεια για αυτά. Ακόμα και χωρίς καν να το είχαν σκεφτεί εκείνα. Θυμάμαι χαρακτηριστικά ένα νεαρό που μου το είπε ξεκάθαρα. Από το πολύ ”πρόσεχε τα ναρκωτικά“ που άκουγα από τους γονείς μου, σκέφτηκα να πάω να δοκιμάσω για να δω επιτέλους τι είναι αυτά τα περίφημα ναρκωτικά.

 

Σύντομο Βιογραφικό Σημείωμα Χρυσούλας Κοκκινοπούλου

Γεννήθηκα στην Θες/νικη , ζω και εργάζομαι στην Δράμα. Έχω δίπλωμα στην Συμβουλευτική Ψυχολογία (Higher National Diploma),καθώς και εκπαίδευση στην ομαδική και στην ατομική ψυχοθεραπεία. Έχω συμμετάσχει σε πολύωρα σεμινάρια εκπαιδευτικού και βιωματικού τύπου που αφορούν την αυτοεκτίμηση και την πρόληψη εξαρτήσεων.

Ιδιαίτερη καμπή στην καριέρα μου είναι προσέγγιση μου σε εξαρτημένα άτομα κάτι το οποίο σπούδασα σε μεταπτυχιακό επίπεδο (Action on addiction) από το university of Bath και έκανα την εκπαίδευση μου στο κέντρο απεξάρτησης Anoixtoplus, δίπλα σε έμπειρους και καταξιωμένους επαγγελματίες. Πέρα από το επαγγελματικό κομμάτι έχω αναλάβει εθελοντισμό σε συλλόγους όπως το Κέντρο πρόληψης εξαρτήσεων ‘‘Δράση’’ και το‘‘ΣΟΨΥ’’.

Τομείς εξειδίκευσης: Εξάρτηση ναρκωτικά-αλκοόλ- τζόγο, συνεξάρτηση, συναισθηματική υπερφαγία- βουλιμία.

Πηγή:http://psychopedia.gr/


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

dezedusblog

See also http://dezedusone.wordpress.com/

Geert Meuwes Photography

Reflectie van de essentie

In de stilte

berichten en brieven, notities, teksten en radio-werk, tekens van leven en sterven, aanwezigheid en afwezigheid, labo en latrine, liefde en leed.

Kari Jeppesen

A woman speaks... camera scripta, camera picta... a room...

Moodphoto

my photography blog (with thoughts of life)

rudieckerleblog

RUDI ECKERLE ART & DESIGN - MODERNE KUNST / ABSTRAKTE MALEREI

Viaggiando con Bea

E' bello raccontarvi dei miei viaggi e dei miei esperimenti tra i fornelli

Αρέσει σε %d bloggers: