Έρευνα – Τι είναι το Εγώ, πώς λειτουργεί και πώς να το αντιμετωπίσουμε

Τι είναι το Εγώ, πώς λειτουργεί και πώς να το αντιμετωπίσουμε

Όταν νιώθουμε ανεπαρκείς και φοβόμαστε ότι δεν αξίζουμε έτσι όπως είμαστε, απορρίπτουμε αυτό που πραγματικά είμαστε και επιθυμούμε να γίνουμε κάτι άλλο. Τότε εμφανίζεται το Εγώ για να σώσει την κατάσταση. Ουσιαστικά, αυτό που συμβαίνει είναι ότι η πραγματική μας φύση, που είναι η επίγνωση, μορφοποιείται, αποκτά περιεχόμενο και εκφράζεται ως σκέψη.

Έτσι χάνουμε την επαφή με τη γνώση των εμπειριών μας, που είναι η κατεξοχήν ιδιότητα της επίγνωσης, και κάθε φορά που μία σκέψη με την οποία έχουμε ταυτιστεί κινδυνεύει να αμφισβητηθεί ή να απορριφθεί, νιώθουμε τον φόβο της συρρίκνωσης, της απόρριψης και της εξαφάνισης.

 
Αυτός είναι και ο λόγος που οι άνθρωποι δεν αλλάζουν εύκολα. Η αίσθηση του εαυτού έχει επενδυθεί με ένα σωρό σκέψεις, τις οποίες δυσκολεύονται πολύ να δουν απλά ως σκέψεις. Έχουν ταυτίσει το «είμαι» με τις σκέψεις, με συμπεράσματα και πεποιθήσεις, αγνοώντας εντελώς ότι όλα αυτά αποτελούν μόνο προϊόντα του νου. Στον αντίποδα, η επίγνωση εκφράζεται με τη γαλήνη και την ευτυχία, τις οποίες θα βρει κανείς στο «άδειασμα», δηλαδή στην απώλεια αυτής της ψεύτικης ταυτότητας. Ποιος όμως θέλει να νιώσει να συρρικνώνεται; Ποιος θέλει να νιώσει ότι μειώνεται η αξία του και η ύπαρξή του; Κανείς. Τουλάχιστον εκ πρώτης όψεως κάτι τέτοιο ακούγεται τρομερό. Και είναι τρομερό. Αλλά όχι για εμάς. Για το Εγώ.
 
Αν ζητήσουμε από κάποιον να απαρνηθεί την κοινωνική του ταυτότητα, ή την επαγγελματική, ή την εθνική, ή τη θρησκευτική, ή την εικόνα του, θα συναντήσουμε μεγάλη αντίσταση. Και ο λόγος είναι αυτός που περιγράψαμε παραπάνω: θα νιώσει ότι του ζητάμε να γίνει λιγότερος. Να χάσει δηλαδή ένα κομμάτι του εαυτού του, αν όχι να χαθεί ολοκληρωτικά. Και το Εγώ έχει φροντίσει να μην μπορούμε να δούμε τη διαφορά μεταξύ της πραγματικής μας ταυτότητας και της ψεύτικης, γιατί εν απουσία της συνειδητής παρατήρησης των σκέψεων (μέσω της επίγνωσης), ο μηχανισμός της ταύτισης συμβαίνει αυτόματα.
 
Αλλά ενώ περιγράφουμε το Εγώ σαν μια ξεχωριστή οντότητα μέσα μας που κάνει ό,τι θέλει εις βάρος μας, αυτό γίνεται μόνο για περιγραφικούς λόγους. Στην πραγματικότητα το Εγώ είναι απλά ο μηχανισμός που φροντίζει να αναπληρώσει την αίσθηση της ανεπάρκειας και του φόβου για την απώλεια της αξίας μας, δημιουργώντας μια ψεύτικη (αναπληρωματική) ταυτότητα. Γι’ αυτό και η λύση (η θεραπεία) για την απαλλαγή από το Εγώ δεν πρέπει να περιλαμβάνει καμία μορφή (σκέψη, πεποίθηση, αντικείμενο, κ.τ.λ). 
 

Στην πραγματικότητα, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα για να απαλλαγούμε από το Εγώ. Και ταυτόχρονα, το να μην κάνουμε τίποτα είναι και η λύση, ο τρόπος για να απαλλαγούμε από αυτό. Το να παρατηρούμε τη δραστηριότητά του, είναι ο τρόπος για να το εξασθενίσουμε. Δεν χρειάζεται να διορθώσουμε τον εαυτό μας αφού δεν υπάρχει κανένας εαυτός. Όλα τα «εγώ είμαι αυτό, εγώ είμαι το άλλο», είναι μόνο σκέψεις και τίποτα περισσότερο. Πίσω από αυτές τις σκέψεις δεν υπάρχει κανείς.


Επίσης, το Εγώ δεν μπορούμε να το πολεμήσουμε, γιατί όσο το πολεμάμε τόσο του δίνουμε λόγο ύπαρξης (το συντηρούμε και μόνο που αναφερόμαστε σ’ αυτό, με τη διαφορά ότι όταν το περιγράφουμε δεν το τροφοδοτούμε, αλλά μαθαίνουμε να το αναγνωρίζουμε για να το παρατηρούμε). Αν το μετατρέψουμε σε εχθρό ή αντίπαλο, είναι πάλι το Εγώ που έχει μεταμφιεστεί σε σωτήρα και πολεμιστή που πολεμάει δήθεν στο πλευρό μας, ενώ στην πραγματικότητα το να πιστεύουμε ότι υπάρχει ένας εχθρός ή ένας αντίπαλος, είναι ο καλύτερος τρόπος για το Εγώ να θέσει πιο ξεκάθαρα όρια, δηλαδή να ενισχύσει ακόμα περισσότερο την ψεύτικη ταυτότητά του.


Η κατάλληλη στάση απέναντι στο Εγώ είναι η εξής: αν πρόκειται για συναίσθημα (π.χ. θυμός, θλίψη ή φόβος), στρέφουμε όλη μας την προσοχή στο συναίσθημα και το περιεργαζόμαστε με μια στάση «για να δούμε πώς λειτουργείς», ή «για να δούμε τι είσαι», χωρίς να σκεφτόμαστε τίποτα άλλο – είναι σημαντικό ο νους να μην ανατρέχει σε αναμνήσεις, υποθέσεις, συμπεράσματα ή σε οποιεσδήποτε άλλες σκέψεις. Αν πρόκειται όμως για σκέψεις, τις παρατηρούμε και μπορούμε να αναρωτηθούμε «τι είναι αυτό που παρατηρεί αυτές τις σκέψεις;» και να απαντήσουμε «εγώ, η επίγνωση». Μ’ αυτόν τον τρόπο επανασυνδεόμαστε άμεσα με την επίγνωση και αποφεύγουμε την ανατροφοδότηση των ασυνείδητων μηχανισμών του Εγώ. Αντί να παρασυρθούμε από το περιεχόμενο της εμπειρίας (τι λένε οι σκέψεις, τι μπορεί να σημαίνει το συναίσθημα), ενδιαφερόμαστε για την επίγνωση της εμπειρίας (τι είναι αυτό που μου επιτρέπει να ξέρω τι παρατηρώ ή τι βιώνω).
Σχολιάστε

Me and my lovely home

My Home, My Poetry, My Photography

Stories from the Heart

Tess M Garfield writes romance

my life as a piece of string

a daily blog of flaws, cracks and scars

Merging Traffic

Poems, Musings, Quotes and Prayers by Dennis Ference

babbitman

occasional creativity in a bloke-shaped package

Randoms by a Random

Blogging away with random thoughts in form of poetry, stories and more...

Read Write Live

Self Expression equals Happiness

Asma

Paper and ink

AYESHA SAYED

A small initiative for attracting minds towards my art of writing

The scintillator

Sara's doodles

culturevultureexpress

A little bit of everything

Dream Desire Achieve

The dreams you desire can be achieved, for with God nothing is impossible.

Under The Candle Light

Some ideas , Some thoughts coming from the heart under the light of the soul

The Average South African

Food // Travel // Lifestyle

ADEDEJI ISRAEL PEN WRITES

#To be the difference the world cannot differentiate, a controversial blessing in the opera of the rising Sun, riding with the wings of words.

