«Οι αρχαίοι που τα ήξεραν όλα, ήξεραν πως να γυμνάσουν τη μνήμη…»~Frances A. Yates

 07f82-texnimnimis8

Αξιοσημείωτα από το βιβλίο «Η Τέχνη της Μνήμης» του Frances A. Yates

-Συμπέρανε ότι οι άνθρωποι που επιθυμούν να καλλιεργήσουν αυτή την ικανότητα (της μνήμης) πρέπει να επιλέγουν θέσεις και να σχηματίζουν νοητικές εικόνες των πραγμάτων που θέλουν να θυμηθούν και να βάζουν αυτές τις εικόνες στις θέσεις, έτσι ώστε η τάξη των θέσεων να διατηρεί την τάξη των πραγμάτων, και εικόνες των πραγμάτων να δηλώνουν τα ίδια τα πράγματα. Μπορούμε δηλαδή να χρησιμποιούμε τις θέσεις και τις εικόνες όπως μια κέρινη πλάκα και τα γράμματα που είναι χαραγμένα πάνω της.

-...η τέχνη ανήκε στην ρητορική ως τεχνική με την οποία ο ρήτορας μπορούσε να βελτιώσει η μνήμη του…

-Ο Σιμωνίδης, ή όποιος άλλος και αν ήταν, αντιλήφθηκε με μεγάλη οξυδέρκεια ότι οι πληρέστερες εικόνες που σχηματίζονται στον νου μας είναι εικόνες πραγμάτων που μεταφέρονται και εντυπώνονται εκεί από τις αισθήσεις και ότι η οξύτερη αίσθησή μας είναι η όραση επομένως, ό,τι γίνεται αντιληπτό με τα αυτιά ή με τη σκέψη θα διατηρηθεί πολυ ευκολότερα αν μεταφερθεί στον νου μας επίσης με την μεσολάβηση των ματιών.

-Είναι προτιμότερο να σχηματίζουμε τη σειρά των loci σε ένα έρημο και απομονωμένο μέρος διότι τα πλήθη των περαστικών αποδυναμώνουν τις εντυπώσεις.

-Οι μνημονικοί loci δεν πρέπει να μοιάζουν πολύ ο ένας με τον άλλον.

-Θα πρέπει να είναι μετρίου μεγέθους, όχι πολύ μεγάλοι, αλλιώς οι εικόνες θα είναι θολές, ούτε πολύ μικροί, γιατί θα είναι συνωστισμένες.

Δεν πρέπει να έχουν πολύ φως γιατί τότε οι εικόνες θα συστραφούν και θα είναι εκτυφλωτικές, ούτε να είναι σκοτεινοί γιατί τότε οι εικόνες δεν θα φαίνονται καθόλου.

Οι αποστάσεις μεταξύ των loci θα πρέπει επίσης να είναι μέτριες ίσως δέκα μέτρα περίπου, «διότι όπως το εξωτερικό μάτι, έτσι και το εσωτερικό μάτι της σκέψης είναι λιγότερο δυνατό όταν το αντικείμενο της όρασης είναι πολύ κοντά ή πολύ μακριά.»

-…ο νους δεν διεγείρεται από κάτι που δεν είναι καινούριο και δεν προκαλεί έκπληξη…

-Το παράδειγμα εικόνων για την «μνήμη των λέξεων» είναι του ίδιου τύπου με τις εικόνες για τη «μνήμη των πραγμάτων»  δηλαδή παρουσιάζουν ανθρώπινες μορφές εντυπωσιακού και ασυνήθιστου χαρακτήρα σε εντυπωσιακές δραματικές καταστάσεις.

-Θα πρέπει να διαβάσουμε τον στίχο τρεις τέσσερις φορές δηλαδή να τον μάθουμε απ΄ έξω με τον συνήθη τρόπο η τέχνη, κι ύστερα να αναπαραστήσουμε τις λέξεις με εικόνες. » Με αυτό τον τρόπο η τέχνη θα συμπληρώσει τη φύση.»

– Η τεχνητή μνήμη μπορεί να εξηγήσει την εκπληκτική ικανότητα του Σενέκα του Πρεσβύτερου ή του φίλου του Αυγουστίνου να απαγγέλουν ανάποδα από το τέλος προς την αρχή.

-Το εγχειρίδιό μας μας έμαθε ότι, αν ορίσουμε και παγιώσουμε τις μνημονικές μας θέσεις, μπορούμε να κινηθούμε και προς τις δυο κατευθύνσεις, μπρος ή πίσω.

Φρόνηση είναι η γνώση του τί είναι καλό, τί είναι κακό και τί δεν είναι ούτε καλό ούτε κακό. Μέρη της είναι η μνήμη, η ευφυία και η πρόγνωση. Μνήμη είναι η ικανότητα να εξακριβώνεις αυτό που υπάρχει. Πρόγνωση ειναι η ικανότητα ν βλέπεις ότι κάτι θα συμβεί προτού συμβεί.

-Χρειαζόμαστε λοιπόν τύπους, πραγματικού ή φανταστικούς, και εικόνες ή σύμβολα που πρέπει να επινοηθούν… «χρησιμοποιούμε τις θέσεις σαν να ήταν κερί και τις εικόνες σαν γράμματα»

wpid-2015-06-07-12.34.59.jpg.jpeg

Πρώτη γραφή που βρέθηκε στο Δισπηλιό της Καστοριάς

-Ο Πλούταρχος αποδίδει μιαν άλλη καινοτομία στον Σιμωνίδη: πιστεύει ότι ήταν ο πρώτος που εξωμείωσε τις μεθόδους της ποίησης με τις μεθόδους της ζωγραφικής – μια θεωρία την οποία ο Οράτιος συνόψισε στην πασίγνωστη φράση του ut pictura poesis. ¨Ο Σιμωνίδης¨, λέει ο Πλούταρχος, ¨αποκάλεσε τη ζωγραφική σιωπώσα ποίηση και την ποίηση λαλούα ζωγραφική, διότι τις πράξεις που απεικονίζουν οι ζωγράφοι καθώς αυτές εκτελούνται τις περιγράφουν οι λέξεις μετά την εκτέλεσή τους¨.

-Τις αντιλήψεις που μας παρέχουν οι πέντε αισθήσεις, τις επεξεργάζεται πρώτα η φαντασία και οι εικόνες που σχηματίζονται αποτελούν το υλικό της νόησης. Η φαντασία είναι ο μεσάζων μεταξύ αντίληψης και σκέψης.

Το αν το αποτύπωμα θα μεινει για πολύ στη μνήμη ή θα σβήσει γρήγορα εξαρτάται από την ηλικία και την ιδιοσυγκρασία του ατόμου.

Ανάμνηση είναι η ανάκτηση γνώσης ή αίσθησης που είχε κανείς στο παρελθόν. Είναι μια εσκεμμένη προσπάθεια να βρεις τον δρόμο σου ανάμεσα στα περιεχόμενα της μνήμης, κυνηγώντας αυτό που προσπαθείς να θυμηθείς.

-Ας θυμόμαστε ότι ο Αυγουστίνος απένειμε στη μνήμη την υπέρτατη τιμητική διάκριση όταν τη συμπεριέλαβε στις τρεις δυνάμεις της ψυχής που είναι η εικόνα της Τριάδας στον άνθρωπο… τη Μνήμη, τη Νόηση και τη Βούληση.

Η μνήμη ως ανάμνηση και η μνήμη που χρησιμοποιείται για να αντλήσουμε διδάγματα από το παρελθόν είναι μέρη της Φρόνησης.

-Αν ο Σιμωνίδης ήταν ο εφευρέτης της τέχνης της μνήμης και ο «Τύλλιος» ο δάσκαλός της, ο Θωμάς Ακινάτης έγινε κάτι σαν προστάτης άγιός της.

-Τέσσερα είναι τα πράγματα που βοηθούν κάποιον να θυμάται καλά. Το πρώτο, να βάζει τα πράγματα που θέλει να θυμάται σε κάποια τάξη. Το δεύτερο, να νιώθει γι αυτά στοργή. Το τρίτο, να τα μετατρέπει σε ασυνήθιστες ομοιώσεις. Το τέταρτο να τα σκέφτεται και να τα επαναλαμβανει συχνά.

Οι αρχαίοι που τα ήξεραν όλα, ήξεραν πως να γυμνάσουν τη μνήμη, και αυτός που θα είχε γυμνασμένη μνήμη θα πλεονεκτούσε έναντι των άλλων σε ανταγωνιστικό κόσμο.

-…όλος ο κόσμος μιλάει για κάποιον Τζούλιο Καμίλλο. «Λένε ότι αυτός ο άνθρωπος έχει κατασκευάσει κάποιο αμφιθέατρο, έργο ιδιοφυές και όποιος μπει μέσα, εφοσον του επιτραπεί, μπορεί να αγορεύσει για οποιοδήποτε θέμα τόσο καλά όσο κι ο Κικέρων.

-Ισχυρίζεται ότι όλα τα πράγματα που μπορεί να συλλάβει ο ανθρώπινος νους και τα οποία δεν μπορούμε να δούμε με το σωματικό μας μάτι όταν τα συναθροίσουμε με προσεκτική μελέτη, μπορούμε να τα εκφράσουμε με διάφορα υλικά σημεία, με τέτοιο τρόπο ώστε αυτός που τα βλέπει να συλλαμβάνει αμέσως με τα μάτια του όλα όσα κρύβονται στα βάθη του ανθρώπινου νου. Και το ονομάζει θέατρο ακριβώς λόγω αυτής της σωματικής όρασης.

-…ο Καμίλλο τοποθέτησε στην κάτω σειρά τα επτά βασικά μέτρα από τα οποία, κατά τη μαγική-μυστικιστική θεωρία, εξαρτώνται όλα τα πράγματα εδώ κάτω – τους επτά πλανήτες.

…η δεύτερη βαθμίδα του Θεάτρου είναι στην πραγματικότητα η πρώτη μέρα της δημιουργίας, που το προσφέρει ο Ωκεανός στους Θεούς, τα αναδυόμενα στοιχεία της δημιουργίας, που εδώ εμφανίζονται, στην απλή, καθαρή τους μορφή.

-Η τρίτη βαθμίδα θα έχει ζωγραφισμένο σε κάθε της πύλη ένα σπήλαιο το οποίο θα ονομάσουμε Ομηρικό σπήλαιο για να το διακρίνουμε από το σπήλαιο που περιγράφει ο Πλάτων στην Πολιτεία του.

Στην τέταρτη βαθμίδα φτάνουμε στη δημιουργία του ανθρώπου, ή μάλλον του εσωτερικού ανθρώπου, του νου και της ψυχής.

-Στην πέμπτη βαθμίδα η ψυχή του ανθρώπου ενώνεται με το σώμα του. Αυτό συμβολίζεται με την εικόνα της Πασιφάης και του Ταύρου, την κορυφαία εικόνα στις πύλες αυτής της βαθμίδας. «Διότι αυτή (η Πασιφάη), η οποία ερωτεύτηκε τον Ταύρο συμβολίζει την ψυχή, η οποία, σύμφωνα με τους Πλατωνιστές πέφτει σε μια κατάσταση επιθυμίας του σώματος.

Η έκτη βαθμίδα του θεάτρου εχει σε καθεμία από τις πύλες των πλανητών τα Σανδάλια και άλλα διακοσμητικά στοιχεία τα οποία βάζει ο Ερμής όταν πηγαινει να εκτελέσει το θέλημα των Θεών, καθ΄ φαντάζονται οι ποιητές.

-Η έβδομη βαθμίδα παραχωρείται σε όλες τις τέχνες, τις ευγενείς και τις ευτελείς, και πάνω από κάθε πύλη είναι ο Προμηθέας με έναν αναμμένο δαυλό.

-…συμβολίζει όλα όσα μπορεί να συλλάβει ο νους και όλα όσα είναι κρυμμένα στην ψυχή… όλα όσα μπορούν να γίνουν αντιληπτά με μια ματιά στις εικόνες.

-Η εξατομίκευση με την τέχνη των ζωγράφων θα μας βοηθήσει να σχηματίζουμε μνημονικές εικόνες. Αν θες να θυμάσαι τον μύθο της Ευρώπης, μπορείς να χρησιμοποιήσεις σαν μνημονικη εικόνα τον πίνακα του Τιτσιάνου…

-Το κυκλικό, λοιπόν, σχήμα του θεάτρου αντικατοπτρίζει τον ζωδιακό κύκλο, και οι επτά είσοδοι στο κοίλο και οι πέντε είσοδοι στη σκηνή αντιστοιχούν στις θέσεις των δώδεκα σημείων και των τεσσάρων τριγώνων που τα συνοδεύουν.

(Αγαθότητα, Μεγαλοσύνη, Αιωνιότητα, Δύναμη, Σοφία, Βούληση, Αρετή, Αλήθεια, Δόξα). Ο Λουλ αποκαλεί αυτές τις έννοιες » Άξιες του Θεού». Αυτές που απαριθμήσαμε σχηματίζουν τη βάση των «εννέα» μορφών της Τέχνης.

-Στο επίπεδο Deus                  B = bonitas ως Αξία του Θεού
Angelus            B = bonitas ενός αγγέλου
Coclum             B = bonitas του Κριού και των υπόλοιπων 11
σημείων του ζωδιακού κύκλου, και του
Κρόνου και των υπόλοιπων 6 πλανητών
Homo               B = bonitas στον άνθρωπο
Imaginativa      B = bonitas στη φαντασία
Sensitiva           B = bonitas στα ζώα, όπως bonitas σε λιοντάρι
Vegetativa       B = bonitas τα φυτά, όπως bonitas σε μια πιπεριά
Elementativa     B = bonitas στα τέσσερα στοιχεία, όπως bonitas στη φωτιά
Instrumentativa B = bonitas στις αρετές, στις τέχνες, στις επιστήμες

Ο Ράμος παραθέτει τις παρατηρήσεις του Κοϊντιλιάνου για την ακαταλληλότητα των θέσεων και των εικόνων ως βοηθημάτων για τη μνήμη, την απόρριψη εκ μέρους του των μεθόδων του Καρνεάδη, του Μητρόδωρου και του Σιμωνίδη και την υπόδειξη ενός απλούστερου τρόπου απομνημόνευσης με μερισμό και σύνθεση της ύλης.

-Το «φυσικό» ερέθισμα για τη μνήμη τώρα δεν είναι η εντυπωσιακή μνημονική εικόνα, αλλά η αφηρημένη τάξη της διαλεκτικής ανάλυσης, η οποία για τον Ράμο, είναι Φυσική, δεδομένου ότι η διαλεκτική τάξη είναι φυσικό στοιχείο του νού.

-Όποιος επιθυμεί να ερευνήσει τις πηγές και να παρακολουθήσει τις πηγές και να παρακολουθήσει την ανάπτυξη της τέχνης της μνήμης ως λουλισμό, τη μνήμη ως ραμισμό.

-Τα παιδιά της Πολιτείας του Ήλιου διδάσκονταν από τους ιερείς του Ήλιου οι οποίοι τα γύριζαν στην Πόλη για να δουν τις εικόνες και να μάθουν τα αλφάβητα όλων των γλωσσών και ό,τι άλλο από τις εικόνες στα τείχη.

-Η ιστορία της οργάνωσης της μνήμης αγγίζει την ιστορία της θρησκείας και της ηθικής της φιλοσοφίας και της ψυχολογίας, της τέχνης και της λογοτεχνίας, της επιστημονικής μεθόδου. Η τεχνιτή μνήμη ως μέρος της ρητορικής ανήκει στη ρητορική παράδοση, η μνήμη ως δύναμη της ψυχής ανήκει στη θεολογία.

cbadb-texnimnimis

by SearchingTheMeaningOfLife

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Skyscapes for the Soul - Jeni Bate

"I paint the skies with peace and passion, because that's the way they paint me."

StillWalks

Bringing the outside in

Tasty Eats

Tasty recipes from chef Ronit Penso's kitchen

Richard Broom Photography

All images by Richard Broom - info@rids.co.uk

Old School Shooter

street photography blog

Mavimet's Weblog

Mavis' blog about pets and life including Africa

Inner Whispers

Messages from Within

Lens and Pens by Sally

a weekly blog that creates a personal philosophy through photographs and words

PLANET EARTH NEWSLETTER blog

30 PLANET EARTH groups will be showcased in this blog

Plates

by T Jiro for Office Nyanchu

Photo Walking Through Life

Looking At Life Through The Lens Of My Camera

hbhatnagar

Not-so-random thoughts

Life and Day to Day things by a Pond Lover

Retired from the University of Texas and too old to play soccer anymore. Now, in the twilight of his years, time is spent writing in this blog, hiking and exploring Texas Parks, photography, working out, gardening and tending to the five ponds he built .

Crea 2010

the findings of a photographer

Life with Becky

The Chaos Theory Personified

Every Day Another Story

Well, almost every day.

Bullroarin's Blog

Art is the Struggle to Understand

Life of Benji

Mr. B, an ex-shelter dog, became a therapy dog in October 2016 when he was barely a year old. He loves to talk about his endeavors, his "big" furry sister Ms. Zulu, and life in general.

An Obvious Oblivion Blog

🍃 Fully Living The Unfinished Things Of Life Through Writings. 🍃

The Bonny Blog - the good blog

photography ● poetry ● quotations

Ed Roxburgh

There are infinite possibilities in the creative process.

writing wanderer

Live. Fail. Get up. Succeed

Luc Dewaele, dagboek

Over fotografie en leven.

A R T I K E L 📌 M A R L Y

A collection of articles that are interesting to read, provide motivation and encouragement for you.

Pat Callahan Photography

Photography with an Emphasis on Street and Travel

truthiskef

Believe it or not!

Paris: People, Places and Bling

Theadora's Field Guide to Shopping in Paris

Jerry Brotherton

The Backyard Poet

Visionarie Place is Freedom

"A threefold cord not easily broken"

Ramblings and Musings

Cultivating Gratitude and Sharing Joy

resurgam2017

writingistherapy

paintdigi

--- ALOZADE a. the artist Show you these artistic creations and ideas. Especially in digital painting. ---- L'artiste ALOZADE a. vous propose ces créations et ses idées artistiques. Surtout en peinture digitale.

A Teacher's Reflections

Thirty Years of Wonder

arne´s comfy couch

Aktuelle Themen

25 pdr

Lifestyle, life, style, problems, motivation, everyday, handyman, movies, games, philosophy, books, photography

Metron Ariston

"You can make anything by writing"

Karina's Thought

Encouraging and inspiring through God's word

Etcetera Etcetera Etcetera

... about nothing in particular, because "Candid photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get". Photography by Lignum Draco, "The Wood Dragon" since 2013.

Sunshine upon my inner garden

Reflections on the joys and struggles of living in this world

Blog of a Mad Black Woman

Life Experiences, Quotes & Randoms

Smart Veg Recipes

Welcome to home made, vegeterian, healthy & kids friendly recipes

Evelina

by Evelina Di Lauro

F R A G M E N T S

Some life fragments.

The Year(s) of Living Non-Judgmentally

Here and now, with all of it.

Power Plant Men

True Power Plant Stories

Αρέσει σε %d bloggers: