«Σημασία δεν έχει ο πλούτος αλλά η χρησιμότητα»~Daniel Gilbert

wpid-2015-07-24-20.29.58.jpg.jpeg

Αξιοσημείωτα από το βιβλίο «Αναζητώντας την ΕΥΤΥΧΙΑ» του Daniel Gilbert

-Αντίθετα με το παιδί που μπορεί να σκεφτεί μόνο για το πώς είναι τα πράγματα τώρα, ο ενήλικος μπορεί να σκεφτεί για το πως θα είναι  στο μέλλον. Κάποια στιγμή ανάμεσα στα παιδικά μας καρεκλάκια και τις αναπηρικές καρέκλες, μαθαίνουμε για το αργότερα.

-Ποιός προϊστορικός ιδιοφυής πρόγονος κατάλαβε πρώτος ότι μπορούσε να διαφύγει από το παρόν κλείνοντας τα μάτια και μεταφέροντας αθόρυβα τον εαυτό του στο αύριο;

-…ένα δυσανάλογα μεγάλο μέρος της ανάπτυξης επικεντρώθηκε σε συγκεκριμένο τμήμα του εγκεφάλου, γνωστό ως μετωπιέος λοβός, το οποίο  – όπως μαρτυρά και το όνομά του, βρίσκεται στη μετωπιαία περιοχή του κεφαλιού, ακριβώς πάνω από τα μάτια.

η καταστροφή ορισμένων τμημάτων του μετωπιαίου λοβού μπορεί να κάνει τους ανθρώπους να αισθάνονται πιο ήρεμοι αλλά και ότι μπορεί να τους καταστήσει ανίκανους να σχεδιάζουν.Ποιος είναι ο εννοιολογικός κρίκος που συνδέει το άγχος με την ικανότητα σχεδιασμού; Και τα δυο, φυσικά, συνδέονται στενά με το στοχασμό για το μέλλον.

-...12%  από τις καθημερινές μας σκέψεις αφορούν το μέλλον. Με άλλα λόγια, κάθε οκτάωρο σκέψεων περιέχει μια ώρα σκέψης για όσα πράγματα πρόκειται να συμβούν.

-Κάποιες μελέτες επιβεβαιώνουν ό,τι ήδη υποψιάζεστε: όταν ονειροπολούμε, φανταζόμαστε για τον εαυτό μας κατορθώματα και επιτυχίες, και όχι βέβαια γκάφες και αποτυχίες.

Η αναβολή της ευχαρίστησης αποτελεί ένα εφεύρημα για να μεγιστοποιούμε την απόλαυση.

-…εκείνοι που είχαν δημιουργήσει τις πιο περίτεχνες και απολαυστικές φαντασιώσεις σχετικά με την προσέγγιση του αντικειμένου του πόθου τους ήταν εκείνοι που είχαν και τις λιγότερες πιθανότητες να το πλησιάσουν μέσα στους επόμενους μήνες.

-Μάλιστα, κάποια γεγονότα που υποβάλλουν σε σκληρή δοκιμασία τις αισιόδοξες πεποιθήσεις μας είναι δυνατόν μερικές φορές να μας κάνουν περισσότερο αντί λιγότερο αισιόδοξους.

…όταν τα δυσάρεστα γεγονότα είναι αναμενόμενα, ο αντίκτυπός τους ελατώνεται.

-…μερικές φορές φανταζόμαστε ένα δυσοίωνο μέλλον μόνο για να κατατρομάξουμε τον εαυτό μας και να κάνουμε το σωστό.

Η γνώση είναι δύναμη, και ο σπουδαιότερος λόγος για τον οποίο ο εγκέφαλός μας επιμένει να προσομοιώνει το μέλλον, ακόμα και όταν βρισκόμαστε στο εδώ και τώρα, αισθανόμενοι για λίγο χρυσόψαρα, είναι επειδή ο εγκέφαλός μας θέλει να ελέγχει τις εμπειρίες που πρόκειται να ζήσουμε.

υποκειμενικότητα: Το ότι η εμπειρία δεν είναι παρατηρήσιμη από κανέναν άλλο εκτός από το άτομο που τη βιώνει.

-Είμαστε οι πίθηκοι που έμαθαν να «βλέπουν μπροστά», διότι έτσι μπορούμε να χαζεύουμε τα πολλά διαφορετικά πεπρωμένα που μπορεί να μας περιμένουν εκεί, και να διαλέξουμε το καλύτερο. Τα άλλα ζώα χρειάζεται να βιώσουν πρώτα ένα γεγονός για να αντιληφθούν τις χαρές και τις πίκρες του…

«Η ευτυχία δεν θα κλονιστεί » έγραψε ο Κικέρωνας τον 1ο αιώνα π.Χ «όσο κι αν τη βασανίσουν»

-Επί 2000 χρόνια, οι φιλόσοφοι θεωρούσαν επιβεβλημένο να ταυτίζουν την ευτυχία με την αρετή, διότι πίστευαν ότι αυτό το είδος ευτυχίας πρέπει να θέλουμε. Και ίσως είχαν δίκιο. Όμως, παρότι η ενάρετη ζωή αποτελεί μια συνιστώσα της ευτυχίας, δεν αποτελεί πάντως την ευτυχία αυτή καθεαυτήν, και δεν ωφελεί τη συζήτηση το να προκαλούμε σύγχηση δίνοντας το ίδιο όνομα και στην αιτία και στο αποτέλεσμα.

Η ευτυχία αναφέρεται σε αισθήματα ενώ η αρετή σε πράξεις, και οι πράξεις μπορούν να προκαλέσουν αισθήματα, όχι όμως απαραιτήτως και όχι αποκλειστικά.

-‘Οταν η λέξη ευτυχισμένος ακολουθείται από λέξεις όπως με ή που, οι ομιλητές μας υποδεικνύουν συνήθως ότι πρέπει να αντιληφθούμε τη λέξη ευτυχισμένος ως δηλούσα όχι τα αισθήματά τους αλλά τις απόψεις τους.

-…κανένας δεν μπορεί να βιώσει πραγματικά την εμπειρία ενός άλλου ανθρώπου.

-Προφανώς η λεκτική περιγραφή των εμπειριών τους είχε «επιγραφή» πάνω στην ανάμνηση της ίδιας της εμπειρίας και κατέληξαν να θυμούνται όχι εκείνο που είχαν πεί αλλά εκείνο που είχαν βιώσει.

-Οι εμπειρίες μας μοιάζουν με ταινίες, με κάμποσες όμως επιπλέον παραμέτρους: αν ο εγκέφαλός μας επρόκειτο να αποθηκεύει όλο το μήκος των «ταινιών» της ζωής μας, και όχι μόνο τις νοικοκυρεμένες περιλήψεις τους, τότε το κεφάλι μας θα έπρεπε να είναι πολύ μεγαλύτερο…

μυρωδιά του τριαντάφυλλου που μυρίσαμε δεν μπορεί να αναστηθεί, αλλά, εάν ξέρουμε ότι ήταν καλή και γλυκιά, τότε ξερουμε πως καλά θα κάνουμε και να μυρίσουμε το επόμενο.

-Από τη στιγμή που αποκτάμε μια εμπειρία δεν μπορούμε πια να δούμε τον κόσμο όπως τον βλέπαμε προηγουμένως. Η αθωότητά μας χάνεται, και δεν μπορούμε πια να επιστρέψουμε στα παλιά .

-…αισθήματα ικανά να ερμηνευθούν ως φόβος και κατακρίμνιση μπορούν επίσης να ερμηνευθούν ως ερωτική επιθυμία μπροστά σε ένα βαθύ ντεκολτέ – πράγμα που απλώς δείχνει ότι είναι δυνατόν να σφάλλουμε σχετικά με το τι ακριβώς νιώθουμε.

Το μίσος φαίνεται πως χρησιμοποιεί τους ίδιους αδένες όπως και η αγάπη – Graham Green.

-Είναι δυνατό να παρερμηνεύουμε το φόβο ως επιθυμία, την ανησυχία ως ενοχή, την ντροπή ως άγχος.

-…είναι δυνατόν – τουλάχιστον για κάποιους ανθρώπους και κάποιες φορές – να είμαστε ευτυχισμένοι, στεναχωρημένοι, να νιώθουμε πλήξη ή περιέργεια, και να μην το γνωρίζουμε.

-Η λέξη experience [εμπειρία] προέρχεται από το λατινικό experientia, που σημαίνει «να δοκιμάζεις κάτι», ενώ η λέξη aware [ο έχων επίγνωση] προέρχεται  από το ελληνικό οράν, που σημαίνει να βλέπεις κάτι.

-...ο σκύλος που έχει αυτή την εμπειρία πιθανότατα δεν έχει ταυτόχρονα και την επίγνωση οτι βιώνει αυτή την εμπειρία – δηλαδή, καθώς μασάει δεν σκέφτεται «Αυτό το άτιμο το κέικ είναι πεντανόστιμο».

-…όταν χρησιμοποιούμε με μέτρια ακρίβεια λέξεις όπως ευτυχία, δεν μπορούμε ακόμα να είμαστε σίγουροι  ότι δυο άνθρωποι που δηλώνουν ευτυχισμένοι βιώνουν πράγματι την ίδια εμπειρία, ή αν η τρέχουσα εμπειρία ευτυχίας που βιώνουμε διαφέρει από την παλιότερη ή αν βιώνουμε πράγματι μια εμπειρία ευτυχίας ή όχι.

-…η λειτουργία της ενθύμισης περιέχει και «συμπληρώσεις» λεπτομερειών που δεν είχαν πραγματικά αποθηκευτεί και δεύτερον, ότι γενικά δεν μπορούμε  να αντιληφθούμε πότε το κάνουμε αυτό, διότι η συμπλήρωση λαμβάνει χώρα γρήγορα και ασυνείδητα.

-Η αντίληψη δημιουργεί πορτρέτα, δεν τραβάει φωτογραφίες. Και η μορφή αυτών των πορτρέτων  αντανακλά βέβαια το απεικονιζόμενο αντικείμενο, όμως άλλο τόσο αποκαλύπτει και το χέρι του καλλιτέχνη.

-…οι αντιλήψεις αποτελούν απλώς απόψεις και, συνεπώς, ότι εκείνο που βλέπουν δεν είναι απαραιτήτως αυτό που υπάρχει, και ότι δυο άνθρωποι μπορεί να έχουν διαφορετικές αντιλήψεις ή πεποιθήσεις αναφορικά με το ίδιο αντικείμενο.

-…όταν φανταζόμαστε το μέλλον, το κάνουμε συνήθως στο τυφλό σημείο του ματιού της νόησής μας, με αποτέλεσμα να κάνουμε  λάθος όταν φανταζόμαστε τα μελλοντικά γεγονότα των οποίων τις συναισθηματικές συνέπειες προσπαθούμε να σταθμίσουμε.

-«η αντίληψη χωρίς την επινόηση είναι τυφλή» Kant

-…χωρίς το τέχνασμα της συμπλήρωσης, δεν θα είχαμε κάτι που να μοιάζει έστω και αμυδρά με την υποκειμενική εμπειρία την οποία θεωρούμε δεδομένη.

-…οι λεπτομέρειες τις οποίες ο εγκέφαλος προσθέτει στην εικόνα δεν είναι τόσο ανησυχητικές όσο είναι εκείνες που αφήνει απ΄έξω.

Η αντίληψη, η φαντασία και η μνήμη είναι αξιοθαύμαστες ικανότητες, με πολλά κοινά στοιχεία, αλλά – τουλάχιστον από μια σκοπιά – η αντίληψη αποδεικνύεται η σοφότερη της τριάδας. Σπανίως συγχέουμε ένα βουβάλι που βρίσκεται  σε απόσταση με ένα κοντινό έντομο, αλλά όταν ο ορίζοντας είναι χρονικός και όχι χωρικός, συνήθως κάνουμε τα ίδια λάθη με τους Πυγμαίους.

Οι περισσότεροι δυσκολευόμαστε πολύ να φανταστούμε ένα αύριο εξαιρετικά διαφορετικό από το σήμερα, και το βρίσκουμε ιδιαίτερα δύσκολο να φανταστούμε ότι θα σκεφτόμαστε, θα θέλουμε ή θα αισθανόμαστε ποτέ διαφορετικά πράγματα απ΄ ότι τώρα.

-Η περιοχή του εγκεφάλου σας που κανονικά ενεργοποιείται όταν βλέπετε αντικείμενα με τα μάτια σας, μια αισθητηριακή περιοχή η οποία ονομάζεται οπτικός φλοιός, ενεργοποιείται επίσης όταν εξετάζετε νοητικές εικόνες με το μάτι της νόησής σας.

-Όπως ακριβώς η φαντασία κάνει προεπισκόπηση (preview)των αντικειμένων, ομοίως δημιουργεί και προσυναισθήματα (profeelingw)των γεγονότων.

-Μάλιστα έχει βρεθεί ότι, όταν εμποδιζόμαστε να βιώσουμε συναισθήματα στο παρόν τότε εμφανίζουμε μια προσωρινή ανικανότητα να προβλέψουμε πως θα αισθανθούμε στο μέλλον.

-Τα μελλοντικά γεγονότα μπορεί να ζητούν πρόσβαση στις περιοχές του εγκεφάλου που αφαιρούν τα συναισθήματα αλλά τα τρέχοντα συμβάντα σχεδόν πάντοτε παίρνουν προτεραιότητα.

Η συναισθηματική εμπειρία που προκύπτει από ροή πληροφορίας απορρέουσα από τον κόσμο της πραγματικότητας λέγεται συναίσθημα, η συναισθηματική εμπειρία που προκαλείται από ροή πληροφορίας απορρέουσας από σύγχησή τους είναι ένα από τα δημοφιλέστερα σπορ στον κόσμο.

Η φαντασία δεν μπορεί εύκολα να υπερβεί τα όρια του παρόντος και μια από τις αιτίες είναι ότι χρειάζεται να δανειστεί εξοπλισμό που ανήκει στην αντίληψη.

-Καθένας μας είναι παγιδευμένος σε κάποιο μέρος σε κάποιο χρόνο και σε κάποιες συγκυρίες, και οι απόπειρές μας να χρησιμοποιήσουμε το νου μας για να υπερβούμε αυτά τα όρια, συχνά δεν φέρνουν αποτέλεσμα.

-Μια από τις σκληρότερες αλήθειες τούτης της ζωής είναι η εξής: Τα θαυμάσια πράγματα είναι ιδιαιτέρως θαυμάσια την πρώτη φορά που συμβαίνουν, αλλά τους φθίνει με την επανάληψη… προσαρμοζόμαστε σε αυτή, και αντλούμε όλο και λιγότερη ευχαρίστηση. Οι ψυχολόγοι ονομάζουν αυτό το φαινόμενο εθισμό, οι οικονομολόγοι το ονομάζουν φθίνουσα οριακή χρησιμότητα και οι υπόλοιποι το λέμε γάμο. Έχουμε επινοήσει όμως δύο πράγματα για να καταπολεμήσουμε αυτή την τάση: την ποικιλία και το χρόνο.

-Αν ο πόνος και οι συμφορές είναι «εμπόδια για καλό», γιατί εμείς βλέπουμε μόνο τα εμπόδια και όχι το καλό; Η αλήθεια είναι ότι ο ανθρώπινος νους έχει την τάση να εκμεταλεύεται την ασάφεια

-Οι έρευνες αυτού του είδους δείχνουν ότι αποκτούμε την ικανότητα να βρίσκουμε τον θετικό τρόπο θέασης των πραγμάτων αφότου τα πράγματα γίνονται δικά μας.

-Γιατί τίποτα δεν είναι καλό ή κακό, παρά η ιδέα το κάνει τέτοιο. -Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, Άμλετ

-…αντιδρούμε στα νοήματα των ερεθισμάτων και όχι στα ίδια τα ερεθίσματα.

-…ζούμε στο όριο μεταξύ πραγματικότητας και ψευδαίσθησης.

-Οι διαστρεβλομένες απόψεις για την πραγματικότητα υπάρχουν επειδή οι εμπειρίες εμπεριέχουν ασάφεια- δηλαδή, μπορούν να θεωρηθούν πιστευτές από πολλές απόψεις, μερικές από τις οποίες είναι πιο θετικές. Για να διασφαλιστεί ότι οι απόψεις μας είναι πιστευτές, ο εγκέφαλός μας αποδέχεται ό,τι βλέπουν τα μάτια μας. Για να διασφαλίσει ότι οι απόψεις μας είναι θετικές, τα μάτια μας αναζητούν ό,τι επιθυμεί ο εγκέφαλός μας.

-Η αδήριτη ανάγκη μας να εξηγούμε όλα όσα συμβαίνουν μπορεί να μας ξεχωρίζει από τις μύγες, αλλά μπορεί επίσης να σκοτώνει την απόλαυσή μας.

-Οι σπάνιες ή οι ασυνήθιστες εμπειρίες είναι  συχνά και αλησμόνητες…

-Το γεγονός ότι η λιγότερο πιθανή  εμπειρία συχνά είναι και η πιο πιθανή ανάμνηση μπορεί να σπείρει τον όλεθρο όσον αφορά την ικανότητά μας να προβλέπουμε μελλοντικές εμπειρίες.

Η ανικανότητα να θυμηθούμε πώς πραγματικά  αισθανθήκαμε αποτελεί έναν από τους λόγους για τους οποίους ο πλούτος της εμπειρίας μας τελικά μένει ανεκμετάλευτος.

-…ενώ πιστεύουμε πως ανατρέφουμε παιδιά και βγάζουμε χρήματα για να αυξήσουμε το μερίδιο της ευτυχίας μας, στην πραγματικότητα κάνουμε αυτά τα πράγματα για λόγους που δεν πάει ο νους μας. Είμαστε κόμβοι ενός κοινωνικού δικτύου που αναδύεται και καταρρέει σύμφωνα με μια δική του λογική, και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο συνεχίζουμε να μοχθούμε, συνεχίζουμε να ζευγαρώνουμε και συνεχίζουμε  να μένουμε έκπληκτοι όταν δεν νιώθουμε όλη εκείνη τη χαρά που με πολλή αφέλεια προσδοκούμε.

-Ίσως χρειάζεται να αφήσουμε κατά μέρος τη μνήμη και τη φαντασία και να χρησιμοποιήσουμε τους άλλους ανθρώπους ως αντικαταστάτες των μελλοντικών μας εαυτών.

Σημασία δεν έχει ο πλούτος αλλά η χρησιμότητα.

By SearchingTheMeaningOfLife


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

edu forum

learning is life

MRS. T’S CORNER

https://www.tangietwoods

brianropephotography

To follow this Blog click on the 3 horizontal lines at the top of the page, then click on the blue coloured link that reads Follow BrianRopePhotography

Blog 1957

parole dentro parole

Actu-Prod-Solaire

Actualité Production Solaire

Allexyanna

If you can't explain it simply, you don't understand it well enough. Albert Einstein

In Pics and Words

Welcome to the Gallery

infuso di riso

perchè nella vita ci sono poche ore più gradevoli dell'ora dedicata alla cerimonia del te pomeridiano (H. James)

Il quadernino di Paola

di Paola Pioletti

Αρέσει σε %d bloggers: