Το ανθρωπιστικό ιδεώδες

Άννα Παππά
δασκάλα-συγγραφέας

απόσπασμα από το βιβλίο της Άννας Παππά «Μαθαίνοντας πώς να μαθαίνω» Εκδόσεις Φυλάτος

Ο ανθρωπισμός παρουσιάστηκε από τον 14ο αι. και μετά. Απέβλεπε στην αναβίωση του αρχαίου κλασικού πνεύματος, για την αρμονική μόρφωση του ανθρώπου κατά τα πρότυπα της αρχαίας ελληνικής και ρωμαϊκής εποχής. Η τέλεια προσωπικότητα, αυτοδύναμη και πολύπλευρη, δεν αποστρέφεται τον κόσμο, αλλά αγωνίζεται για την απόκτηση περισσότερων αγαθών πάνω στη γη. Το τελειότατο πρότυπο, σύμφωνα με τις αρχές της κλασικής εποχής, είναι ο μορφωμένος άνθρωπος. Στα χρόνια της Αναγέννησης, όπως και στις επόμενες γενιές, ο νέος άνθρωπος, πρέπει να τραφεί με τα κλασικά γράμματα. Στα σχολεία διδάσκονται τα κλασικά γράμματα και οι τέχνες της κλασικής εποχής. Στην κεντρική Ευρώπη, οι μαθητές έπρεπε να μαθαίνουν δύο γλώσσες για τα ανθρωπιστικά ιδεώδη, τα αρχαία ελληνικά και τα λατινικά. Κύριοι εκπρόσωποι της ανθρωπιστικής αυτής κίνησης ήταν ο Herder, o Goethe, o Fichte, o Wolff και ο W.von Humboldt.
Το ιδεώδες αυτό παραμένει ως τις μέρες μας, γιατί και σήμερα τα κλασικά γράμματα διδάσκονται και μάλιστα τελευταία, δεν στεκόμαστε μονάχα στη μορφή των κειμένων, αλλά μελετούμε κι άλλες παραμέτρους. Δίπλα στα θετικά μαθήματα και τις νέες τεχνολογίες, πρέπει να διδασκόμαστε και τα αρχαία γράμματα, γιατί αντλούμε βασικά στοιχεία του πολιτισμού μας και κατανοούμε την νέα ελληνική γλώσσα, ως συνέχεια της αρχαίας. Τίποτε δε βοηθά περισσότερο σε αυτογνωσία και αυτομόρφωση, όσο η μελέτη και η πραγματική γνώση του ελληνισμού, υποστηρίζει ο Humboldt και συνεχίζει ότι, μονάχα ο ελληνικός λαός εμφανίζει τις ολάκερες, ελεύθερες και θαυμάσια εξελιγμένες προσωπικότητες. Ο Ι.Κακριδής λέει: «Ο νέος άνθρωπος που μπαίνει στη ζωή, αγνός και αδιάφθορος καθώς είναι, δεν μπορεί παρά να κλείνει στην ψυχή του το μύθο ενός ανθρώπου καλύτερου. Όμως είναι φυσικό να μην έχει τόση αντοχή, όση χρειάζεται, για να κρατήσει τον μύθο αυτό αλώβητο μπροστά στη σκληρότητα της ζωής. Το πιο μεγάλο στήριγμα τέτοιες ώρες θα του σταθεί η πίστη του αρχαίου Έλληνα στον άνθρωπο. εδώ βρίσκεται η δικαίωση της κλασικής παιδείας. Η κλασική παιδεία δε ζητάει να ασκήσει μια ειδική ικανότητα του ανθρώπου, όπως να πούμε τα μαθηματικά ασκούν το λογικό. Ο κύριος σκοπός της δεν είναι τουλάχιστο μια τέτοια εξάσκηση. Εκείνο που θέλει είναι να φέρει το νέο σε επαφή με ένα πλήθος ψυχές δυνατές και μεγάλες, και έτσι να του δώσει τη χαρά και την πίστη στον άνθρωπο, κι ακόμα να κρατήσει ζωντανό μπροστά το όραμα ενός μυθικού ανθρώπου, αν είναι η ζωή του νέου αυτού να έχει κάποιο σκοπό και να μην παραδέρνει ακυβέρνητη, χωρίς να ξέρει για πού τραβάει.
Αν η κλασική παιδεία κατορθώσει να δυναμώσει μέσα μας την πίστη και την αγάπη του ανθρώπου, αν βοηθήσει να πλαστούν άνθρωποι που να μπορούν να πουν γι’ αυτούς, όταν πεθάνουν, ότι σ’ όλη τους τη ζωή περ-πάτησαν με δύναμη και πίστη πάνω στο δρόμο που τους φωτίζει το άστρο ενός μύθου.»
Γι’ αυτό ήταν και είναι πολύ χρήσιμο το αρχαίο ελληνικό μορφωτικό ιδεώδες, που χάρη σ’ αυτό αναδείχθηκε ο άνθρωπος ως ανυπέρβλητη αξία. Ένας άνθρωπος που μέσα από τη σωστή παιδεία μαθαίνει να εφαρμόζει αξίες.
Στην εποχή της αναζήτησης της «ωφέλιμης» γνώσης μέσα από ένα σχολείο «διαχείρισης» και ταυτόχρονα ο παραγκωνισμός της ανθρωπιστικής παιδείας, με παράλληλη επικράτηση των υλιστικών αξιών, του ανταγωνισμού, του ατομικού συμφέροντος, του φανατισμού, της έλλειψης ιδανικών, είναι αναγκαία η επαρκής ανθρωπιστική καλλιέργεια του νέου ανθρώπου.

Πηγή:https://pappanna.wordpress.com

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

roughwighting

Life in a flash - a weekly blog on daily living

Ruth Blogs Here

Or not, depending on my mood

This, that and the other thing

Looking at life through writing and photography

The Well Style

Inspiration for Everyday

worry-less-journey

Making life changes

Demogorgon's Fiction

Adventure, Mystery, Sci-fi, Horror, Supernatural, Speculative, and Weird Fiction

From the Perimeter . . .

Thoughts & Poetry for all people Copyright 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 all content.

Retirementally Challenged

Navigating through my post-work world

Art by Rob Goldstein

There is no common truth, but there are facts.

My Best Graphing Calculator

Best Scientific Calculator | Best Graphing Calculator For Engineers | Cheap Graphing Calculator

Norm 2.0

Photography, fiction, humor, opinions, and whatever else I feel like posting

a north east ohio garden

an ongoing experiment in the dirt, 35 plus years

NewEnglandGardenAndThread

Master Gardener, amateur photographer, intermediate quilter and lover of day trips around New England

Easy Way of Programming

Programming Trends and News

Mary J Melange

A hodgepodge of thoughts, ideas and the reality of life.

Circadianreflections Blog

Nature Photography by Deborah M. Zajac

Almost Iowa

Where irrationality trumps reason

THE SPECTACLED BEAN

Tales, Thoughts + Tribulations of a Free Spirit in Suburbia

Gedanken im Nebel

Gedichte und Geschichten

Sunflower Solace Farm

Displaced Homesteader Makin' Do in the City and Dreamin' Up Her Return

Αρέσει σε %d bloggers: